Без черги за талончиком: як Черкасам швидко і ефективно вдалося впровадити
онлайн-запис до лікаря
«Черги для мене це смерть», - розповідає мама 5-річного непосидючого Тимофія. – А в медичних закладах так взагалі. Буває, підеш взяти талончик на запис до лікаря, а принесеш додому купу мікробів і в результаті замість того, щоб вилікуватися, всію сім'єю перехворіємо».

Медична галузь дуже консервативна, тому будь-які зміни там відбуваються дуже повільно і поступово. Однак онлайн-запис до лікаря, який в Черкасах був започаткований у 2017 році, органічно влився в життя міста в першу чергу завдяки тому, що на це був суспільний запит.
Черкаси стали першим містом, яке започаткувало таку новацію. Місто навіть потрапило до рейтингу журналу «Фокус», який презентував сім міст, які запровадили щось нове, що до цього не було реалізовано в Україні. Такий онлайн-запис до лікаря, поєднаний з електронною карткою пацієнта, для України є досі унікальним явищем. Черкаси поки що залишають за собою лідерство в цій новації.
Тож сварки і скандали за місце в нескінченних лікарняних чергах стали частиною історії для жителів обласного центру.


З чого все починалося
Ідея онлайн-запису до лікаря з'явилася в процесі впровадження електронної карти пацієнта, однак, що цікаво, цілком співпала із суспільним запитом,
оскільки була подана в рамках Громадського бюджету,
який в Черкасах реалізується три роки поспіль.

У процесі роботи департаменту охорони здоров'я ЧМР над проектом «Парсипативна демократія на місцевому рівні» спільно з Асоціацією міст України та за підтримки Міністерства закордонних справ Норвегії, в ході якого працювали над вдосконаленням медичних послуг, звернули увагу, що люди незадоволені тривалим перебуванням у чергах, не можуть записатися на прийом до спеціаліста. Тому було прийнято рішення удосконалити цей процес. Одним із механізмів реалізації цього плану була електронна карта пацієнта. Паралельно в Черкасах впроваджувався й інший проект – Громадський бюджет, на який містяни могли подавати свої різноманітні пропозиції і самі ж шляхом голосування обирали
найкращі з них. Тому онлайн-запис до лікаря з'явився практично паралельно з електронною картою пацієнта,
однак вже з ініціативи громади.
Цей проект отримав необхідну підтримку серед містян, і вже незабаром на нього було спрямовано 600 тис. грн.
– Наразі у нас майже 180 тисяч мешканців Черкас мають власну електронну карту пацієнта, яка заповнюється при зверненні до сімейного лікаря і в яку заноситься конкретна інформація як про пацієнта, так і про роботу закладу, - у коментарі виданню «Вичерпно» розповів директор департаменту охорони здоров'я Черкаської міської ради Олег Стадник.


Реалізований він теж був досить оперативно: у лютому був затверджений Громадський бюджет і кошти на нього, а всередині червня вже був презентований.
Про те, що це було на часі, свідчить зростання кількості бажаючих записатися до лікаря не виходячи з власної домівки чи офісу. Якщо в червні 2017 року був зафіксований 171 випадок онлайн-запису до лікаря, то у січні 2018 року вже було 2346 випадків, у лютому – 2667.


Багаторазове збільшення попиту на цю послугу говорить про те, що, як ми уже писали, співпав, по-перше, соціальний запит на цю послугу – ну набридло містянам відстоювати черги у реєстратурі, щоб елементарно записатися до лікаря, а по-друге, було правильно спрацьовано методологічно – новація не була перевантажена нічим зайвим.
Просто і зручно
Величезним плюсом цього сервісу є простота користування ним, а також якість програмного забезпечення, яке дозволяє записатися на прийом до лікаря досить швидко.
– Перед нами стояло певне завдання: потрапити до лікаря не відвідуючи щоразу поліклініку. І ця задача була цілком нами реалізована. Також, думаю, цілком правильно нами була проведена медіакомпанія як самого Громадського бюджету, так і онлайн-запису до лікаря. Дуже багато інформації було для пацієнтів у поліклініках. Під час першої реєстрації усім пацієнтам видавалася невеличка пам'ятка, де зазначався номер електронної картки та прізвище, а також коротка інструкція як записатися до лікаря онлайн, - відзначив Олег Стадник.

Олег Стадник
Сам процес реєстрації не потребує введення якихось особливих даних, лише номер телефону, дата народження та поштова адреса. Це все потрібно, щоб ідентифікувати особистість і не було фейкових записів. Після заповнення всіх пунктів на телефон приходить смс із підтвердженням, що ви записалися на прийом до лікаря. Єдиний нюанс – записатися дистанційно до лікаря ви зможете лише за наявності електронної картки в медзакладі, який ви відвідуєте, та отримавши номер електронної медичної картки.

– Реєстрація досить проста: достатньо вказати номер телефону, дату народження та е-пошту. Ти заходиш на сайт mymedcabinet.com.ua, обираєш потрібний медичний заклад, лікаря, години прийому - і все готово. Коли запис до лікаря у дитячій поліклініці ще не набув поширення, спочатку приймали батьків з дітьми, які прийшли по запису, а потім - жива черга. Коли я привела сина до педіатра, не зареєструвавшись у базі даних, мені порадили чекати, поки лікар не прийме тих, хто записався на прийом, хоч я прийшла раніше за інших. Тому до лікаря ми потрапили не першими, а четвертими. Я вважаю це справедливим. Наразі всі пацієнти приходять до лікаря по запису. Ніхто не сидить у черзі, система спокійно і налагоджено працює, - розповідає Наталія та додає. – Запис до лікаря онлайн - дуже зручна послуга. Ти не стоїш годинами у черзі, не приходиш у поліклініку окремо за талончиком.

Наталія
Побоювання, що вийде плутанина із тими записами, які зроблені онлайн, і тими, що внесені в ручному режимі, не виправдалися. В програмі чітко видно, який час зайнятий, який ще вільний, хто прийшов на прийом, хто ще його очікує, а хто наразі перебуває у лікаря. Навіть можна простежити динаміку, хто анулював свій запис. Це дисциплінує не тільки пацієнта, але й лікаря, діяльність якого видна як на долоні за допомогою нового програмного забезпечення.

Отож, як швидко і зручно зареєструватися до лікаря онлайн:

Сервіс для особливих?
Звичайно ж, на лобі в черзі до лікаря ні у кого не горить, що він записався онлайн. Він так само сидить і чекає, коли медсестра вийде і викличе його.
Подібний сервіс передбачає обопільну відповідальність – не тільки лікаря перед пацієнтом, але й пацієнта перед лікарем. Якщо пацієнт двічі на два місяці записався і не з'явився, то на три місяці блокується можливість його заходу на цей ресурс. Тому, щоб не виникало таких ситуацій, пацієнту потрібно зайти на цей же сайт і скасувати прийом до лікаря.
– Власне сам прийом у лікаря нічим не відрізняється від того, який був. За хвилин 10 приходиш раніше і у порядку черги ідеш на прийом. Якщо говорити про саму систему, то вона зручна, але є деякі нюанси. Коли я прийшла на прийом, то зрозуміла, що людина, яка була записана переді мною, не прийшла, але і не відмінила запис. Таким чином, хтось втратив можливість записатися до лікаря, - поділилася власним досвідом студентка Владислава.

Владислава
Цією послугою, очікувано, більше користується молодь, зауважує директор Першого Черкаського міського центру первинної медико-санітарної допомоги Михайло Шевченко.


– Зараз ми вже бачимо, що ця програма працює, нарікань на неї не було, - додає Михайло Павлович.

Наразі записатися онлайн можна переважно до сімейних лікарів, лиш в деяких медзакладах Черкас це можна зробити і до вузького спеціаліста. Однак в перспективі планується зробити таку систему запису і до окуліста, ЛОРа, травматолога, хірурга та інших лікарів.

– Ми в першу чергу забезпечили лікарів первинної ланки, а по мірі залишку програмного продукту і комп'ютерів забезпечили і вузьких спеціалістів. А ось тим, кому не вистачило, то їм треба ще докупити. І тоді до всіх спеціалістів медзакладу можна буде записатися онлайн, - розповів Олег Стадник.

Зручно для всіх чи тільки для пацієнтів?
Оскільки медичне середовище славиться своїм консерватизмом, то така новація, яка фактично є ініціативою пацієнтів, неоднозначно була сприйнята лікарями.
– Будь-яка зміна якихось традицій, які мають сталий характер, навіть тільки у роздумах про те, що вони з'являться, сприймається негативно. І тим більше в такому консервативному співтоваристві як медичне. І коли зараз загалом руйнується система, яка готувала під себе спеціалістів, то, звичайно, лікарі обурюються тим, що вони змушені і паперові носії вести, і електронні. Але це не наша біда, а Міністерства охорони здоров'я, тому що вони не можуть відмінити паперові носії в одному місті Черкаси. От коли вони вийдуть на той рівень, що країна стане інформатизована, тоді паперові носії відімруть. Треба просто перетерпіти. Якщо навіть перетерпіли реєстратори (звільнилися лише одиниці, які не змогли освоїти комп'ютер) і зараз абсолютно нормально працюють, то що вже казати про людей з вищою освітою, - відзначив Олег Михайлович.

Самі лікарі теж не приховують, що роботи додалося, однак визнають, що це зручно і для пацієнтів, і для них. Здебільшого, графіку вдається дотримуватися, хоча й не без того, що якщо серед пацієнтів трапляються невідкладні стани, то доводиться зсувати графік. І тут вже, просять медики, потрібно і людям їх зрозуміти, адже вони не можуть проігнорувати, коли до них прийшла людина, яка погано себе почуває.

– Не всі розуміють, що поліклініка – це не перукарня, не манікюрний салон, якщо у людини буде невідкладний стан, то, звичайно, ми в першу чергу їй надаватимемо допомогу і графік може зруйнуватися. Тоді заходять пацієнти і говорять, чого ми їх не прийняли вчасно. Але, звичайно, стараємося дотримуватися графіку, - розповіла лікар загальної практики сімейної медицини Надія Слинько.


Однак сервіс вже себе зарекомендував як зручний і ефективний, тому нарікань небагато.

– Звичайно, це зручно і нам. Ми можемо й самі записати пацієнта, коли, наприклад, призначаємо повторний прийом, - говорить лікар Надія Григорівна. – Але, звичайно, цей сервіс в першу чергу створений для пацієнтів. І вони дуже задоволені, що їм не треба стояти в черзі.

І хоч система вже налагоджена і досить ефективно працює, певні «накладки» все ж трапляються. Молода мама Людмила розповіла, що перший запис до лікарня, як то кажуть, вийшов «комом».

– Записалась швидко, за декілька хвилин, прийшла, а лікарка виявилась на лікарняному, проте інформації про це на сайті не вказали, - розповіла дівчина, зауваживши, що тоді до лікарні прийшла із отруєнням, почувала себе погано, довелося йти до іншого лікаря, яка не надто охоче хотіла її приймати. Проте послугу вона вважає корисною і планує й надалі нею користуватися.

Людмила
Замість висновку

Сам по собі цей один із етапів інформатизації первинної ланки медицини є дуже важливим, оскільки тягне за собою спрощення й інших паперових механізмів. Наприклад, буквально нещодавно МОЗ скасував і паперові талончики на прийом до лікаря.
– Якщо ви записалися онлайн, то вам не потрібно йти по талончик до лікаря. Одну чергу вже минаєте, - наголошує директор Першого Черкаського міського центру первинної медико-санітарної допомоги Михайло Шевченко.

Загалом, на думку директора Центру, буквально через 5 років паперові носії мають зникнути з обігу, оскільки це термін дійсності амбулаторної карти пацієнта. Та й загалом самі стосунки між пацієнтом і лікарем мають змінитися, говорить головний медик Черкас Олег Стадник, адже ці новації, разом з усією медичної реформою, покликані, щоб змінити роль пацієнта і лікаря у сучасному суспільстві. Пацієнти повинні перестати бути для лікарів «робочим матеріалом».

Наприклад, говорить Олег Стадник, як зараз лікар сприймає пацієнта:

«Чим більше хворих, тим більше
до мене прийдуть і може з собою
щось принесуть. Принцип, який має змінитися: чим більше у тебе здорових пацієнтів, тим менше ти грошей
витратиш і тим менше у тебе буде навантаження».


Як би там не було, крига скресла. Черкасам уже вдалося в плані впровадження інформаційних технологій в медичній сфері зайняти передові позиції. Місто вже має досвід, який цілком життєздатний і довів, що нововпроваджена система працює. Тож тепер черга за іншими містами України.Як би там не було, крига скресла. Черкасам уже вдалося в плані впровадження інформаційних технологій в медичній сфері зайняти передові позиції. Місто вже має досвід, який цілком життєздатний і довів, що нововпроваджена система працює. Тож тепер черга за іншими містами України.
Автор матеріалу: Анна Романенко
This site was made on Tilda — a website builder that helps to create a website without any code
Create a website