«Більшість українців не знають навіть, хто під номером 2 у списку партії», — у Черкасах говорили про недоліки виборчої системи

25323236_10208358738525451_986760899_n

Сьогодні в Черкасах у рамках другого етапу всеукраїнського туру “ЗміниТИ” відбувся публічний діалог “ВиБОРИ: нові правила”, під час якого представники місцевої влади обговорили перспективи виборчої реформи в Україні. Центральною темою діалогу було запровадження системи з відкритими регіональними списками на парламентських виборах, яка пропонується в законопроекті 3112-1 – проекті Виборчого кодексу, проголосованого Верховною Радою 7 листопада в першому читанні.

Інна Борзило, виконавча директорка «Центр UA», зазначила, що до Черкас вони завітали в рамках чергового національного туру.

- Із початку лютого ми подорожували всією Україною. І сьогодні хотіли б поспілкуватися про одну з надважливих реформ, яка поки що у не достатньо активній фазі — це реформа виборча або, як її ще називають, політична, — сказала вона.

Андрій Андрушків, лідер напрямку “Контроль публічних фінансів” Центру UA, додав, що представники Центру вже були в Черкасах. Тоді наше місто стало останнім обласним центром у рамках першого туру.

Результатом аналітичної роботи Центру стала так звана біла книга рішень «Рівний доступ до політики». Це своєрідна «вижимка» думки українців, зокрема, депутатів, міських голів та представників політсил усіх рівнів, які взяли участь у дискусіях.

- Ми ставимо собі за мету забезпечення рівного доступу до політики всіх учасників виборчого процесу, — зауважив Андрій Андрушків. —  Сьогодні виборчі правила є і нечесними, і нерівними. Спираючись на досвід руху «ЧЕСНО», мережі «ОПОРА» та журналістів-розслідувачів, приходимо до висновку, що вирішальним фактором перемоги на виборах все ще є гроші.

У 2014 році під тиском громадянського суспільства парламентарі дали обіцянку змінити систему виборів. Однак після цього ніхто не поспішав втілювати ці зміни в життя. Як свідчать результати публічних обговорень, звіти аналітичних центрів та думки експертів, закриті виборчі списки сьогодні в Україні є локомотивом для проплачених місць.

Соціологія свідчить, що більшість українців не знають навіть номер 2 у списках тих політичних сил, за які вони віддають свій голос. А за номером 2 ідуть як правило достатньо одіозні політики, так звані «грошові мішки», за кошти яких оплачується «гонка озброєнь» рекламних кампаній. За інформацією журналістів-розслідувачів, таке місце може коштувати від 3 до 5 млн доларів.

Поряд із цим виборці ніяк не можуть впливати на порядок проходження кандидатів. 80% списочників чинного скликання представляють Київ, а не регіони.

Що ж до «мажоритарки», вона сама по собі є дуже проблемною на вході і неефективною на виході. За результатами звітів ОПОРИ, більшість порушень, а також прямий і непрямий підкуп, фіксують саме від імені штабів мажоритарних кандидатів. При цьому обіцянки мажоритарників часто не стосуються парламенту: нам обіцяють дороги, майданчики, школи — власне те, що є в повноваженнях органів місцевого самоврядування. При цьому депутати-мажоритарники не є ефективними. За  результатами аналізу даних на сайті парламенту, здебільшого мажоритарники значно рідше голосують за реформи і значно частіше прогулюють сесійні та комітетські розслідування, а також «кнопкодавлять» та не беруть участі в голосуванні.

При цьому присутнім продемонстрували статистику по черкаських нардепах, один із яких став справжнім антигероєм-«кнопкодавом», маючи при цьому 19 порушень Конституції.

Спікери згадали і про відкриті списки. Їх називають відкритими не тому, що дані або перелік кандидатів на окрузі буде публічним, а тому, що своїм голосом за кандидатів у певному окрузі виборець може вплинути на черговість проходження цих кандидатів до парламенту, тобто список є відкритим для ротації.

Згідно з новим запропонованим виборчим законодавством, вся Україна буде поділена на 27 округів і на цей регіональний список партії представлятимуть певну кількість своїх кандидатів. Саме виборець тепер буде впливати на те, хто представлятиме його в парламенті, віддаючи голос не лише окремому кандидату, а й політичній силі в цілому. До цього була така проблема як втрата голосів. Сьогодні на мажоритарному окрузі перемогу отримує той, хто фізично отримує більшу кількість голосів. Тому інколи навіть 18% із тих, хто проголосував за мажоритарника, виявляється достатнім для отримання мандату. Голоси ж 82 відсотків по суті не враховуються. З новими змінами, що пропонуються, трата голосів зменшиться до 7%.

- Я з першого дня свого обрання вважав, що без зміни виборчої системи нам буде важко говорити про розвиток держави, — зазначив один із учасників дискусії, нардеп Владислав Голуб. – Наразі йде дискусія щодо того, якими саме мають бути виборчі списки, бо моделей є дуже багато, і досвід інших країн показує, що кожна з них має свої переваги і недоліки. Я власне позиціоную те, що ми маємо шукати свій шлях. Не банально взяти і перенести якусь модель, а будувати щось своє на рівні країни шляхом більш відкритого виборчого процесу.

При цьому депутат вважає, що всі партії мають бути в рівних умовах, коли вибори будуть змаганням програм, а не просто п’ятитижневим марафоном.

- Коли ми голосували за виборчий кодекс у першому читанні і на табло засвітилася цифра 226, я бачив, як змінювалися обличчя людей, які сиділи в президії, — розповів Голуб. — Це було справді неочікуваним рішенням. Але це дозволило реально запустити цей процес.

Нинішня виборча система своє вже віджила і заважає країні рухатися вперед, вважає голова обласної організації БПП «Солідарність» Сергій Кудактін.  

- Я часто їжджу по області і можу от що сказати: ми можемо «намалювати» гарний, класний, ідеальний виборчий закон, але без просвітницької роботи з населенням і підвищення політичної культури населення будь-який закон працювати не буде, — зазначив «порошенківець». – Виборець не звик аналізувати діяльність депутата на предмет популізму та правдивість його обіцянок. Тому зараз ми або зведемо всі потуги нанівець, або дійсно будуть зміни.

Презентація нової виборчої системи чудова, але вона має бути реалізована до кінця, – вважає керівник Черкаського осередку «Національний корпус» Дмитро Кухарчук.

- Нинішня форма виборів не включає в себе рівності. Насамперед, я кажу про рівність умов доступу до джерел масмедіа. Всі великі ЗМІ в нашій країні належать олігархам. Та і взагалі, я не знаю парламентської фракції, яка б не була олігархічною, — зазначив він.

Реформу треба робити не лише у виборчій сфері, а у всіх інших, — вважає Кухарчук. Як приклад, він навів реформу Патрульної поліції, яка по суті проходить не так швидко й ефективно, як того хотілося б.

- Боюсь, щоб так не сталося і з новою виборчою системою, — пояснив він. — Щоб вона була не зроблена частково, коли людям певні сили покажуть, мовляв, бачите, ми ж вам казали, що так не треба робити, давайте повернемось до мажоритарки. Тому треба зробити повне перезавантаження, бо у вибори в даних умовах я вірю слабенько.

Спікери заходу розповіли, що про формат політичної реклами, зокрема, на телебаченні, заходила мова і про повне її скасування, але тоді, наприклад, є ризик, що кошти, які мали йти на рекламу, підуть на так звану джинсу і вона не рахуватиметься як реклама. Виборчий кодекс пропонує зробити рекламні ролики тривалістю до 3 хвилин, щоб політики говорили не лозунгами, а  більш детально розповідали про свої програми.

Loading...
Loading...

Можливо Вас зацікавить