БЛОГ: Місто у «підвалі»: чому Черкаси падають, а мер піднімається? — Андрій Димчук

cherkassy-710x434
besplatka_728_90_ukr

Під керівництвом Анатолія Бондаренка Черкаси посіли одну з останніх сходинок у рейтингу конкурентоспроможності серед усіх обласних центрів України. Втім, міський голова чомусь робить вигляд, що це не його проблема.

10 вересня було презентоване дослідження “Індекс конкурентоспроможності міст України (ІКМ) 2019/2020”, яке провела Програма Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) “Конкурентоспроможна економіка України” (КЕУ) спільно з компанією Інфо Сапієнс, Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій. Повний звіт ІКМ 2019/2020 та рейтинг усіх міст можна переглянути за покликанням.

За результатами проведеного опитування та зібраних статистичних даних підготовлені звіт та рейтинг міст-учасників. Різниця у значенні ІКМ для 1-го та 24-го місця більше ніж подвійна — 72,69 до 31,62, що свідчить про суттєву різницю у діловому кліматі, політиці місцевих рад, та як результат — конкурентоспроможності кожного міста.

Черкаси опинились у хвості серед обласних центрів, зайнявши 19-ту сходинку з 24-х. Таку оцінку місту поставили 220 суб’єктів підприємницької діяльності. І більшість кричущих проблем – на жаль, справа рук міської влади.

Згідно даних дослідження, в Черкасах наявні проблеми з доступом до публічного майна: місто отримало 4,39 бала і посіло 16-ту сходинку. У рамках окремих індикаторів місто переважно продемонструвало нижчі, ніж середні, результати для всіх міст. 29,7% опитаних повідомили, що мають документи, що підтверджують право власності/оренди на земельну ділянку, на якій вони займаються підприємницькою діяльністю (30% на рівні країни). Це 47,5% тих респондентів, хто вважає, що питання документів на землю їх стосується (46,8% на рівні країни). Водночас тривалість процедур для отримання документів, що підтверджують право власності/оренди на землю, у 2018-2019 роках у Черкасах становила в середньому 195,8 дня, що є одним із найвищих показників для всіх досліджених міст (72,4 дня).

У рамках компонента “Прозорість та відкритість даних” Черкаси також є одним з аутсайдерів: займають 20-ту позицію з 3,58 бала. Респонденти переважно поставили нижчі порівняно з іншими містами оцінки щодо доступу до інформації про місцевий бюджет, місцеві регуляторні акти та публічні закупівлі.

Ці дані підтверджуються статистикою системи Prozorro, яка дозволяє побачити і проаналізувати, як міста витрачають свої гроші. В 2019-2020 році влада Черкас витратила 3,66 млрд грн (станом на 14 вересня), провівши 12523 окремі закупівлі. Лише 13% з них відбулись по відкритих конкурентних процедурах (інші — це допорогові неконкурентні закупівлі). Для порівняння, в Івано-Франківську, бюджет якого майже ідентичний черкаському,  наприклад, показник конкурентних процедур  склав 25,6%. А у Вінниці (бюджет трохи більший) — взагалі 42%. Крім закупівель, у Черкасах більше проблем із доступом підприємців до місцевих регуляторних актів (позитивно оцінюють лише 10% проти 13,9% по країні) і інформації про бюджет у місті (лише 5,3% проти 10,2% по країні).

У вимірі підтримки розвитку бізнесу Черкаси в рейтингу отримали 4,58 бала (20-ий результат). У місті застаріла, порівняно з іншими, технічна документація з нормативної грошової оцінки земель, а межі Черкас не встановлені. Відсутні міські програми та конкретні плани заходів у сфері боротьби з корупцією, що, знову ж таки, підтверджується даними Prozorro. Міська влада офіційно знаходиться серед лідерів-порушників під час закупівель.У 2019-2020 роках у замовників, якими керує міська рада, було зафіксовано 290 закупівель із порушеннями (задоволені скарги бізнесу в АМКУ на муніципальних замовників та порушення, зафіксовані Державною аудиторською службою). Це майже в п’ять разів більше, ніж в Хмельницькому, Івано-Франківську чи Вінниці.

Все це призводить до того, що мільярдні бюджети міста розподіляються переважно місцевими кланами, близькими до керівництва Черкас. Показовий приклад, про який не раз писали ЗМІ: компанія “Колтех-транс” Сергія Колесніченка — давнього товарища та нинішнього спільника Анатолія Бондаренка по партії “За майбутнє” з орбіти одіозного олігарха Ігоря Коломойського. Компанії Колесніченка за роки правління Бондаренка отримали щедрі підряди з міського бюджету на декілька сотен мільйонів гривень, а до більшості тендерів виникають питання щодо їх чесності та прозорості. Тож немає причин дивуватись, що не наближені до міської влади підприємці Черкас гірше, ніж в інших містах, оцінюють ставлення представників мерії до приватного бізнесу.

Звісно, пересічний черкащанин може подумати, що його всі ці рейтинги не стосуються, і задоволені підприємці умовами для розвитку бізнесу чи ні — не його справа. Головне, щоб вчасно платили зарплату. Але, як свідчать дані сайту trud.ua, з травня 2020 року  (коли мер Бондаренко послабив карантин у місті) рівень середньої заробітної плати у Черкасах знизився майже на 30%  — до 10,68 тис. грн на місяць. Тоді як тарифи на житло, воду, електроенергію, газ та інші види палива, а також транспортні тарифи, за даними Державного комітету статистики, значно зросли. До того ж у 2 кварталі цього року, тільки за офіційними даними, підприємства міста прийняли на роботу 3,4 тис. працівників, а звільнили — 5,4 тис. Якби мер створював дійсно привабливі для бізнесу умови, у Черкасах відкривалися б нові підприємства, і навіть на фоні пандемії не було б такого безнадійного становища, як зараз. Але, здається, Анатолій Бондаренко вже зрозумів, що для успіху на виборах може вистачити передвиборчого популізму — наприклад, почати воювати з Києвом, створюючи собі імідж «бунтівника» та патріота свого міста, хоча фактично ця війна більше грає на руку російським пропагандистам. І сподіватись, що черкащани на тлі цього передвиборчого  «хайпу» забудуть про те, що за 5 років керівництва містом Бондаренко не виконав більшість своїх конкретних обіцянок.

Андрій Димчук, журналіст

* Редакція сайту не несе відповідальності за зміст блогів. Думка редакції може не збігатися з авторською.

First1

Можливо Вас зацікавить