Покращення не за горами або шлях Черкас до транспортної реформи

trolejbus1111
престо 728_90_ранкова кава

Привабливість міста – це не лише туристичні родзинки, доглянуті парки, чисті тротуари, але й зручна транспортна розв’язка, яка дозволить комфортно почуватися в ньому його жителям. Великі автобуси, проста система оплати, очікування на зупинці не більше 5 хвилин, дотримання графіків руху – це те, що очікують містяни від пасажирських перевезень. На жаль, ще в багатьох містах України – це лише в проекті.

Про транспортну реформу в Черкасах говорять вже багато років. Однак віз і нині там… хоча ні, з часом до звичних проблем у вигляді перегонів маршрутчиків та під час не дуже ввічливої поведінки кондукторів, півгодинного очікування деяких автобусів, додалися ще відпадаючі на ходу двері та колеса. І все це на фоні не зникаючого питання про підняття вартості проїзду.


З чого все починалося та що ми маємо зараз?


Наразі черкасців обслуговують як комунальний, так і приватні перевізники. У місті працює 21 автобусний маршрут, який обслуговує 240 автобусів, та 12 постійних тролейбусних маршрутів і 2 сезонних.

Проїзд у автобусах коштує 4 гривні, а в тролейбусах дві. Проте вже буквально через місяць здорожчати на 1 гривню має проїзд в електротранспорті. Чекають свого часу і приватні перевізники, які давно нарікають, що вартість палива постійно зростає, запчастин так само, мінімальна заробітна плата підвищилася, тому економічно обґрунтований тариф становить, за їхніми підрахунками, ледь не 7 гривень. Натомість, департамент економіки міськради порахував, що економічно обґрунтований тариф складає майже 5 гривень. Однак члени виконкому відзначили, що й до 5 гривень підвищать тільки тоді, коли покращиться якість міських пасажирських перевезень.

А містяни тим часом влаштували справжній флешмоб, викладаючи у соціальні мережі світлини то з палаючою маршруткою,  то з нецензурними фігурами від водіїв. Навіть секретар міськради пожалівся, що його дружину з дитиною затисло в дверях автобуса.

28056446_1506797609389557_2635854717109248892_n

V73vQLPuuU0-710x434

vidpalo koleso-marshrutka

На сайті міськради постійно з’являються електронні петиції зі скаргами на перевізників. Серед останніх просять розірвати договір з перевізником ПрАТ «Черкаське АТП 17127″, який обслуговує маршрути №4, 5 та 13. Здебільшого люди жаліються на аварійні ситуації, які створюють водії маршруток, хамство кондукторів, недотримання графіків руху та аварійний стан самих автобусів.

Окрім електронних петицій, черкасці скаржаться на недобросовісних перевізників, звертаючись безпосередньо в управління транспорту або на міську службу оперативного реагування 15-05. Після цього вище згадане управління має вийти з перевіркою. І за умови наявності відповідних актів чи протоколів, а також якщо по даному перевізнику зафіксовано систематичні порушення (3 і більше), то міськрада має підстави в односторонньому порядку розірвати з ним договір. Однак це лише в теорії. Насправді ж, з жодним перевізником ще не було розірвано договір на підставі скарг містян.

Хоча, коли взимку цього року перевізники міста на дві години не вийшли на маршрути, залишивши черкасців мерзнути на зупинках, у міській владі заявили – «шантаж не пройде», випустили на лінії всі тролейбуси, що були на ходу і заявили, що перевізники, які без причин і попередження влаштували страйк, мають бути покарані. Однак, чи були вжиті якісь заходи по відношенню хоча б до когось із перевізників — невідомо.

Тож, очевидно, що впорядковувати міські перевезення потрібно. І активно про це заговорили ще у листопаді-грудні 2015 року. Планувалося, що транспортна реформа має розпочатися із комунального підприємства «Черкасиелектротранс» та створення диспетчерської служби, обліку перевезених пасажирів та впровадження електронної системи оплати за проїзд. Було презентовано декілька проектів, приблизна вартість яких оцінювалася у 25-30 млн грн. Проте у 2016 році їх так і не вдалося реалізувати, оскільки кошти були перенаправлені на інші цілі. Однак влада не полишила своїх амбітних цілей і час від часу презентувалися певні концепції по впорядкуванню транспортного сполучення Черкас.

Із реально існуючого – це встановлення в усіх тролейбусах та на 14 автобусних маршрутах GPS-трекерів, які дозволяють відслідковувати переміщення транспорту по місту в реальному часі. Вони, можна сказати, були подаровані місту, тобто встановлені абсолютно безкоштовно розробниками програми «MapaMagic». Спочатку був створений мобільний додаток, а тепер вже існує і веб-версія для людей, які не користуються смартфонами. Тож наразі в місті за частиною транспорту можна прослідкувати, що змушує перевізників дотримуватися графіку руху.

– Головна ідея «MapaMagic» – зекономити час людей, щоб вони не чекали довго маршрутку на зупинці, — пояснив директор компанії «eKreative» та розробник стартапів «MapaMagic», «Kidslox» та «FoodHacker» Віткор Євпак. –  Особливо актуально це в погану погоду – коли дощ, сніг чи просто холод. На жаль, «MapaMagic» важко «живеться» у Черкасах. Увесь цей час ми намагаємось налагодити співпрацю з перевізниками і владою. Адже система є ефективною на 100% лише за тієї умови, коли покриває весь громадський транспорт міста. Зараз же ми покриваємо всі тролейбуси і десь половину автобусів.

600x400-images-news-032017-3c2ed42368502a455e2464760c67c488

Фото з Черкаського прес-клубу

Ці додатки, повторимося, виявилися абсолютно безкоштовними для влади, перевізників та містян. Однак паралельно у міськраді розглядали й інші варіанти. Свої системи презентували компанії «Системний зв’язок» та «IBA Україна», спільним у яких було створення диспетчерського пункту, контроль оплати проїзду та GPS-моніторинг. Представники компаній презентували перехід на електронний квиток, дехто навіть говорив про встановлення в місті розумних зупинок. Однак для цього в міському бюджеті потрібно віднайти чималі кошти. Вивчали й досвід інших міст, зокрема Вінниці, де реформу реалізують за гроші Європейського банку реконструкції та розвитку.

Ще одна новація, і знову ж таки в усіх тролейбусах і лише на деяких маршрутах, – це змога оплатити проїзд через мобільний додаток «Приват24» за допомогою сканування QR-коду.

20170622_105510

Серед покращень – часткове оновлення тролейбусного парку, а також наявність у нових «рогатих» електронного табло, де оголошується наступна зупинка, дата та час. Такі табло є і в автобусах 22 маршруту перевізника ПП «Еліт-транс».

trolejbus

trolejbus 2

Якщо перші новації – це ініціатива приватних осіб, то з оновленням парку КП «Черкасиелектротранс», звичайно ж попрацювала міська рада, яка планує кожного року купувати по 8 нових тролейбусів.

Невирішеними залишаються питання дотримання графіків руху частиною перевізників, впровадження електронного квитка, створення єдиного диспетчерського пункту та й загальне поліпшення якості і культури перевезень.


Найближчі перспективи


Наразі в Черкаській міській раді не можуть назвати точної дати старту транспортної реформи, однак обіцяють, що вже незабаром містяни відчують покращення.

Розпочнеться вона з наведення ладу в автобусних перевезеннях, розповідає начальник управління транспорту ЧМР Віталій Москаленко, а саме: встановлення GPS-трекерів (там, де їх ще немає) для забезпечення дотримання розкладів руху, візуалізації автобусів за допомогою мобільних додатків, культури поведінки водіїв і кондукторів та інше. Також можливе внесення певних змін у схеми руху маршрутів.

Згодом же планується впровадити системи автоматичного інформування пасажирів, коли буде впроваджена автоматизована система оплати проїзду та обліку пасажирів.

– На даний час тривають перемовини з перевізниками щодо покращення надання послуг з перевезення пасажирів, — розповів Віталій Москаленко. –  Перевізники мають встановити GPS-трекери, оскільки на даний час лише 14 маршрутів з 21 обладнані трекерами, та надати доступ до інформації про рух автобусів в реальному часі. Для мінімізації конфліктних ситуацій постійно проводитиметься робота з водіями та кондукторами щодо культури обслуговування пасажирів.

Загалом же, як відзначає начальник управління, він би робив ставку на комунальний транспорт.

– Думаю, що питома вага в перевезеннях поступово буде переходити на бік комунального транспорту, тому потрібно оновлювати рухомий склад, нікому ж не секрет, що в новому тролейбусі значно приємніше та комфортніше їхати, ніж в автобусі. Та і за швидкістю він майже не поступається. Але повністю відмовитися від приватного транспорту швидко не вийде, — додає пан Віталій.

Змінювати треба, однак потрібні значні фінансові вливання, у свою чергу наголошує заступник міського голови Черкас Ігор Волошин, який курує це питання.

– На сьогоднішній день питання транспортної реформи як ніколи на часі. Нам відомо про всі ті проблеми, які існують у системі пасажирських перевезень. Інколи водії дозволяють собі не зупинятися на зупинках, їздити не за графіком, трапляються конфліктні ситуації, поза тим, є нарікання й на справність автобусів, які перевозять пасажирів. Це все, однозначно, треба змінювати, але підходити до вирішення цієї проблеми тільки комплексно. Утім, це справа не одного дня, яка потребує значного фінансового ресурсу. На сьогоднішній день є низка бачень того, як можна реформувати транспортну систему нашого міста. Ми ще визначаємося. Насамперед, плануємо посилити контроль за роботою автобусів з допомогою GPS-системи. Власне, треба домогтися й того, аби перевізники навчилися цінувати своїх пасажирів. А головна функція, яку повинен виконувати транспорт, — вчасно та якісно перевозити жителів нашого міста. Водночас, ми й надалі працюватимемо над розвитком нашого комунального транспорту. Як відомо, до кінця року ми плануємо придбати в лізинг щонайменше вісім нових тролейбусів, — розповів Ігор Володимирович.

Тим часом транспортні активісти не полишають спроб підштовхнути реформу.

– Нещодавно разом із ГО «Спільна справа» ми провели презентацію свого бачення, яке майже не потребує капіталовкладень від міста. Якщо коротко: наша ГО «Нові люди» готова безкоштовно й надалі надавати трекінг транспорту, допрацювавши і можливість фіксації порушень, “Приватбанк” забезпечує впровадження єдиного електронного квитка, а фахівці з ТОВ “Мобільні системи” – створюють єдину диспетчерську, — ділиться планами Віктор Євпак. –  Цілком припускаю, що цілісна система від трьох організацій в обслуговуванні коштуватиме дешевше китайського планшету та трекера, що нав’язується зараз. Що потрібно від влади? Виключно воля і бажання справді це все створити, а не ігри у популізм і політику.


Бачення реформи від КП «Черкасиелектротранс»


Звичайно, керівництво комунального підприємства сподівається, що якісні і кількісні зміни  в пасажирських перевезення Черкас розпочнуться саме з них. В принципі, всі зміни, які ми вже перерахували раніше і впроваджувалися спочатку в електротранспорті, а лише згодом, та й поки що частково, — приватними перевізниками.

Очільник КП «Черкасиелектротранс» Петро Кучер переконаний, що всі зміни мають бути системними. Однак наразі в місті немає чітких покрокових дій.

– Так, зараз дещо вже робиться, але ж ви маєте розуміти, що встановлення трекерів – це не транспортна реформа, це лише один із кроків, які мають бути зроблені в комплексі, — відзначив Петро Семенович.

У першу чергу, діюча система збору плати за проїзд, яка базується на паперових квитках та місячних проїзних документах, має відійти в минуле. Головними недоліками такої системи є великі експлуатаційні витрати – на організацію збору плати за проїзд та здійснення контролю пасажирів  за оплатою проїздів, а також ухилення пасажирів від сплати проїзду.

Впровадження нової автоматизованої системи оплати за проїзд (того самого електронного квитка!) на базі безконтактних електронних карток дозволить не тільки ідентифікувати кількість перевезених пасажирів, вважає Петро Кучер, а також дасть змогу використовувати електронні картки в якості ідентифікаторів при наданні інших муніципальних послуг.

elektronnyj_kvytok_34

Отож, «комунальники» пропонують створити контактно-емісійні центри, створити центр обробки даних, диспетчерський центр, запровадити якісну маркетингову стратегію, забезпечити наявність старт-карток у 90% пасажирів.


Чого хочуть приватні перевізники


А перевізники наполягають, щоб міська влада по відношенню до них виконувала всі свої зобов’язання. У першу чергу компенсовувала витрати за перевезення пільгових категорій громадян. Тоді вже, кажуть, можна поговорити і про транспортну реформу, проти якої вони нічого не мають.

– Щоб не кидали у тролейбусний парк як у «бездонну бочку»… ми ж теж перевозимо пільгові категорії, але міська влада не виконує своїх зобов’язань по відношенню до перевізників, — обурилася директор «Черкаське АТП 17127» Олена Куниця, нагадавши, що з 24 травня вступає в дію Постанова КМУ, згідно якої приватні перевізники не будуть здійснювати пільгові перевезення, оскільки відбудеться повна монетизація пільг. Це загрожує соціальним вибухом, а міська влада поки що ніяк не інформує про цю ситуацію.

– І знову перевізники будуть в усьому винні? – цікавиться керівниця підприємства.

За її словами, витрати постійно зростають, зокрема, й на запчастини, які вони повинні купувати за власний кошт через розбиті дороги, натомість міська влада не погоджується підняти вартість проїзду до 5 грн.

– Через місяць чи через два все одно до цих 5 гривень прийдемо, але вже пізно буде. Колективу не буде. У нас 40% працівників до Польщі поїхали, ще 20% — пенсійного віку. Я не можу людям підвищити заробітну плату, — відзначила Олена Іванівна.

Підприємиця відзначає, що вони ще рік тому разом ще з двома приватними перевізниками встановили на своїх автобусах GPS-трекери, однак зрушень надалі чи якихось подальших кроків від міської влади так і не побачили. Не зрозуміло для Олени Куницы, чому єдиний диспетчерський пункт, який є частиною пропонованого реформування транспортної системи міста, збираються встановлювати саме на «Черкасиелектротрансі». На її думку, він має бути в транспортному управлінні міської ради, адже «не може один конкурент контролювати іншого».

Загалом же, відзначає керівниця ПрАТ «Черкаське АТП 17127″, вони не проти змін в рамках реформи, однак міська влада має сама віднайти на них кошти, а не перекладати на плечі перевізників.


Досвід інших міст


Деякі українські міста пішли значно далі Черкас. Наприклад, в Житомирі вже діє система електронного квитка, яка послугувала фундаментом, в перспективі – зміна відносин на ринку найму і виконання послуг з перевезень. Наразі з громадського транспорту Житомира нікуди не зникли кондуктори, однак ще в березні минулого року вони були «озброєні» терміналами – спочатку в комунальному транспорті, а згодом їх отримали і приватні перевізники. Зменшення готівки в транспорті зробило розрахунки набагато прозорішими, а сама система електронного квитка дозволила отримати актуальну інформацію по кожному маршруту: в які години він більш завантажений та наскільки затребуваний серед містян. Згодом в комунальному транспорті міста були встановлені стаціонарні валідатори (поки що лише на одні двері) і з’явилася можливість розрахунку банківськими картками.

3_13 4_16 9_8

Фото з «Платформи розвитку міст»

Тож наразі в громадському транспорті Житомира можна розрахуватися готівкою, за допомогою електронного квитка або ж банківською карткою.

– Наша мета – змінити сам підхід і формулу, коли всі кошти за проїзд в міському транспорті – незалежно від того, комунальний це чи приватний – здійснюватиме єдиний розрахунковий центр. Бо послуги приватних перевізників, по комунальним ми вже з 1 січня так робимо, будуть здійснюватися на підставі замовленого обсягу пробігу, тобто кілометражу. Це наша кінцева мета, — у коментарі нашому виданню розповів заступник міського голови Житомира Дмитро Ткачук.

Автоматизувати облік всіх пасажирів, зокрема, пільговиків, забезпечити контроль кілометражу, виконання графіків, відсутність конфліктів, а вже далі змінювати саму транспортну мережу і замовляти відповідно до неї необхідний обсяг перевезень – такі основні завдання ставить перед собою влада Житомира.

Ставку в Житомирській міськраді роблять на комунальний транспорт. У найближчих планах – закупити на комунальне підприємство автобуси, вже навіть підписаний договір по їхній поставці.

Однак транспортна реформа в місті ще триває. Перші зміни відбулися ще десь півтора роки тому і за оцінками заступника міського голови Житомира вони наразі знаходяться на половині шляху. Багато процесів вже запущені, однак ще не досягли свого фіналу.

– Офіційним стартом я б назвав тендер на електронний квиток, бо всі підготовчі речі важко виміряти чи продемонструвати, — відзначив Дмитро Ткачук.

Сама транспортна мережа в Житомирі ще не зазнала значних змін, вони заплановані на осінь цього року. Серед відчутного – було скорочено декілька маршрутів і взагалі ліквідовано близько 50 маршруток. Це стратегічно правильні кроки, переконаний житомирський чиновник, хоча поки що зі сторони містян здебільшого сприймаються негативно.

Що ж до запозичення досвіду інших міст, зокрема й іноземних, то тут Дмитро Ткачук радить вчитися у них, але робити по-своєму: «Комусь сукня личить, а комусь ні», — говорить чиновник.

На запитання чому вдалося зрушити з місця, відповідає: «Завдяки командній роботі».


Міські пасажирські перевезення в інших країнах


Не варто казати, що, наприклад, в більшості європейських країн вже давно модернізували транспортне сполучення. Автобуси там ходять значно новіші і комфортніші. Системи оплати більш зручні.

Можливості дослідити транспортну систему якоїсь країни не знайшлося, тому скористалися думками українців, які проживали чи наразі проживають в різних країнах світу.

Більшість опитаних відзначає гарний вигляд автобусів.

Данія 2

Данія 3

Автобуси міста Хадерслев, що в Данії

– Усі автобуси великі, місткі, гарно обладнані, навіть є одне крісло для зовсім маленьких дітей. Є місця для інвалідів, які займають виключно або ті люди, для кого вони призначені, або люди похилого віку чи діти. Всі автобуси обладнані спеціальним заїздом для людей з інвалідністю. Є спеціально відведені місця для дитячих візочків. Всі поручні в автобусах обладнані спеціальними кнопками, натискаючи на яку ти повідомляєш водієві, що хочеш вийти на наступній зупинці. І не треба кричати через весь салон, що ти хочеш вийти. Єдине, водії іноді так їдуть, що важко втриматися на ногах, — розповіла Євгенія Григор’єва про досвід пересування пасажирським транспортом в країнах Європи.

А от про систему оплати дівчина відзначила таке: там встановлені  автомати, де ти можеш собі купити проїзний як на одноразовий проїзд, так і на певну кількість поїздок – у кожній країні вона буде різною. Також діє система проїзних, які індивідуальні для кожної особи (навіть із світлиною). Їх можна використовувати як в автобусах, так і в метро безлімітно протягом 1 місяця. Для дітей до 7 років проїзд безкоштовний, однак для них також робиться проїзний трохи іншого формату.

Про оплату проїзду в місті Люблін, що в Польщі, розповів Сергій Піка, який протягом певного часу там працював:

«Можна купити картку, якою ти користуєшся в громадському транспорті протягом місяця. Два роки тому це коштувало 200 злотих на місяць. А якщо у тебе немає картки, наприклад, вона тобі не потрібна кожного дня, тоді ти платиш в залежності від відстані, яку проїдеш. Квиток ти купуєш або безпосередньо в автобусі, вкидаючи у спеціальний апарат дрібні кошти, потім сам же його компостуєш, або на зупинці в спеціальному автоматі. Наявність квитків час від часу перевіряють контролери. Якщо у тебе немає квитка – штраф 100 злотих».

У Словаччині ж, наприклад, квиток у водія взагалі не купиш, зауважує Сергій.

Надія, яка також певний час працювала у польському містечку Тихи, виділяє чітке дотримання графіку міським транспортом, а також, що дуже рідко можна зустріти переповнені автобуси, хоча останній фактор, зауважує дівчина, пов’язаний не тільки з достатньою кількістю транспорту, а й з тим, що у багатьох є свої автівки.

А жителька Данії розповіла, що розрахуватися в транспорті можна як готівкою, так і через додаток «Mobile pay». Квиток діє певний проміжок часу, якщо ти доїхав в одне місце і квиток дійсний — можеш пересісти на інший автобус і їхати далі. Автобуси рухаються по чіткому графіку, збіг 100%. На усіх автостанціях є графіки. На деяких зупинках є табло з часом.

Що ж стосується досвіду німецького міста Еренсбурга, то, щоб потрапити до більшості міського транспорту, розповідає студент Антон, потрібно купити квиток у відповідному автоматі на зупинці. Деякі з них приймають лише готівку, деякі ще й банківські карти. Проїхався «зайцем» — заплати штраф у 60 євро.

Отож, якщо підсумувати, транспорт в цих країнах їздить переважно новий і комфортабельний, обладнаний з урахуванням потреб різних верств населення. Потім автобуси, у яких закінчився термін експлуатації, ми часто можемо побачити на вулицях українських міст. Оплата може здійснюватися як готівкою, так і за допомогою різноманітних додатків, широко розповсюджені проїзні.

♦♦♦♦

Отож, ні за кордоном, ні тим паче в інших українських містах, автобуси ще не літають. Та й інших надзвичайних технологій не винайшли.  Головне там – простота, зручність та безпека пасажирів. Якщо ж подивитися на наше місто, то лише декілька перевізників можуть похвалитися просторими автобусами так само, як і місцями для візочків, заїздами для інвалідних візків та електронними табло.

То ж чому в Черкасах так багато говорять про транспортну реформу, а зроблено так мало?

Звичайно, в першу чергу  має бути бажання у міської влади та громади міста. Черкасці вже давно не соромляться висловлювати своє незадоволення міськими пасажирськими перевезеннями, а міська влада вже який рік поспіль з цього приводу організовує різноманітні круглі столи, під час яких презентує то своє бачення реформи, то вислуховує пропозиції зі сторони різноманітних компаній, які при певних фінансових вливаннях готові реалізувати в місті етапи транспортної реформи.

Беззаперечно, для цієї реформи потрібні чималі кошти. І коли в місті ще безліч невідремонтованих доріг, кошти спрямовують в першу чергу на ці злободенні питання. Однак, коли про щось говорять роками, а це щось не з’являється, то виникає логічне запитання: чи справа тільки в грошах? Та й, зрештою, щоб укласти договори з перевізниками, що відповідально ставляться до підбору персоналу, який пам’ятає про культуру спілкування з пасажирами, та розірвати з тими, які не виконують цих зобов’язань, не потрібно фінансових затрат.

Зрозуміло одне, черкасці не полишать це питання, та й приватні перевізники налаштовані рішуче. Тож міській владі таки доведеться зробити якісь конкретні кроки. А якщо міська влада пообіцяла, що вже незабаром ми відчуємо «покращення» – то так воно і буде.

Loading...
Loading...

Можливо Вас зацікавить