Поліція, якій не телефонують на «102» – ДЕНЬ із черкаським водним патрулем

Поліція, якій не телефонують на «102» – ДЕНЬ із черкаським водним патрулем
в Ексклюзив, Новини, Суспільство, Фото

На Черкащині закінчується двомісячник охорони риби в період нересту, під час якого навіть просто виходити на човні на річку, маючи при собі знаряддя лову – вже порушення. Дозволений вилов риби лише любителям, але з берега, в певних місцях і відповідним чином. По суті, в цей час на воді панує такий собі «період тиші». Робиться все це для того, аби зберегти популяцію риб, у яких, як стверджують фахівці, під час нересту певним чином «притуплюється» відчуття небезпеки, а тому вони легко стають здобиччю браконьєрів.

Минулого року в Черкасах запрацював перший в Україні водний патруль. Саме він спільно з екологічною службою, Рибоохороною та громадськими активістами в цей період виявляє і затримує тих, хто незаконно ловить рибу. Щоб побачити, як це відбувається, а також розпитати, чим водна поліція займається крім боротьби з браконьєрством, в один із останніх днів нересту вирушаю з 5-ою ротою Патрульної поліції Черкас на патрулювання Дніпра.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  І штори повісити, і самогубцю з восьмого поверху зняти… — будні черкаських патрульних

На воду команда («міні-батальйон», як вони самі себе жартома називають) виходить не відразу. На роботу, спочатку в управління, патрульні приходять заздалегідь, щоб пройти інструктаж і підготуватися до праці. Сам робочий день у них нелегкий, насамперед тим, що триває 12 годин – із  8 до 8, в денне або нічне чергування.

З самого ранку під головуванням командира батальйону Ярослава Курбакова проходить нарада, під час якої командири рот звітуються за виконану роботу під час останніх змін. Цього разу на брифінг прийшов представник екоінспекції, який вручив подяки командиру 5-ї роти Юрію Німченку та громадському інспектору Сергію Федоренку за співпрацю з їхньою службою. При цьому відзначив, що Черкащина – одна з кращих за результатами роботи громадських інспекторів.

DSC03154

Крім іншого, доповідаючі звітували про події, що сталися за добу: скільки надійшло викликів на лінію 102, скільки було складено протоколів. Серед подій – крадіжки, хуліганство, бійки та погроза фізичною розправою. При цьому командир батальйону наголошує на важливості спостереження за роботою маршрутчиків, на яких останнім часом часто скаржаться містяни.

По завершенню наради командир роти повідомляє, що час збиратися на патрулювання на воді.

– Поїдемо шукати ятері, це такі пастки для риби, – пояснює лейтенант Ігор Гордієнко, який теж вирушає з нами в патрулювання. –  Якщо нікого там не застанемо, то хоча б заберемо заборонені знаряддя лову.

DSC03165

Дорогою командир роти розповідає – усі відпрацювання водний патруль проводить спільно з екологічною службою та рибінспекцією. При цьому їх територія – це не вся область. Для прикладу, Канів вона в себе не включає. Хоча якраз там, за словами поліцейських, роботи їм би вистачало. Втім, не бракує її і тут.

– На жаль, наразі в нас дещо обмежені права і ми не можемо все робити безпосередньо самі, – говорить Юрій Німченко.  – Всі протоколи стосовно виявленої риби та охорони навколишнього середовища пишуть тільки ці служби. Ми ж лише виявляємо порушення, при потребі й можливості затримуємо порушників. А якщо там є, наприклад, кримінальна складова, то викликаємо слідчо-оперативну групу.

За словами командира, було б дуже добре, якби поліцейські могли самі доводити ці справи до суду і теж мали можливість виписувати протоколи.

Вилучає рибу, яка має піти в державу, рибінспекція під акт. Так само як і складає акт вилучення заборонених знарядь лову. Яка їхня подальша доля – патрульні не знають.

– А от про кримінальні справи ми цікавимося, дзвонимо, – каже Юрій Німченко. – Питаємо у слідчих, як рухається справа. Крім того, їздимо на допити в якості свідків, ми ж у таких випадках знаємо, як усе було.

По суті, з усієї команди виписувати протоколи, і то – лише за окремими пунктами відповідної статті – може лише громадський інспектор, який сам зізнається – подекуди  в нього більше прав, ніж у хлопців із роти.

Сергій Федоренко, інструктор 5-ї роти – колишній працівник екоінспекції та рибінспекції. Нині ж він – громадський інспектор. За його словами, він може складати протоколи за певними пунктами. Крім того, підказує патрульним у роботі.

– З ними на патрулювання я виїжджав ще минулого року, восени. Тоді було й таке, що під кінець дня протоколи закінчувались, – розповідає Сергій Володимирович.

Бланки протоколів у нього з собою, як і збірник законів – раптом якийсь порушник не повірить інспектору. До слова, за цей день нам траплялися і такі персонажі.

DSC03215

Однак є випадки, в яких він теж нічого не може зробити. Наприклад, якщо це та частина, що передбачає конфіскацію транспортного засобу до суду, то займатися цим має відповідний державний працівник. Із криміналом взагалі своя система – кримінальна відповідальність настає після певної суми завданих збитків. Крім того, залежить, де виловлена риба. Якщо просто у водосховищі – це одне, а якщо у заказнику, то там відповідальність набагато більша. Буває так, що дві рибини – це вже кримінальна справа.

– В основному все пізнається тільки в роботі, – додає Сергій Федоренко. – Теорія це, звісно, добре, але практика важливіша. Щоб добре пізнати водойму, потрібно мінімум три-чотири роки.

Ще один нюанс роботи водної поліції – якщо іншим патрульним у 90 відсотків випадків виклики приходять на 102, на планшет, то їм вони не приходять взагалі –  браконьєри, зрозуміло, самі на себе не заявляють, та й риба теж мовчить. Тому всі зусилля, насамперед, направлені на виявлення і здобуття інформації.

Однак водний патруль – це не тільки риба, – пояснює інспектор. Часто затримують людей на воді у стані алкогольного сп’яніння. Крім того, поліція пильнує не лише акваторію річки, а й берегову лінію. Нині досить болючою є тема забруднення островів. Люди їдуть туди відпочивати і розміщують цілі палаткові містечка. Як наслідок – залишають після себе купи сміття або взагалі закопують їх у пісок.

– Хотілося б навести лад і в цьому напрямку, щоб черкащани привчалися до якоїсь культури, – каже громадський інспектор.

DSC03167

Човен патрульних знаходиться на базі Рибоохорони. Звідти і вирушаємо на Дніпро. Мені відразу видають рятувальний жилет – безпека понад усе. Цікавлюся в патрульних чи доводиться їм рятувати когось на воді. Відповідають, що в разі необхідності людей в біді, звичайно, не залишать.

DSC03172

На воді зовсім не страшно і дуже гарно. Перша думка – мрія, а не робота. Однак скоро переконуюся, що заключається вона не лише  в поїздках на катері. Досить швидко на горизонті з’являється човен… Перший порушник відбувається усним попередженням.

DSC03193

А от другий уже має сплатити штраф – застаємо його на воді зі спінінгом у човні. Чоловік виправдовується, мовляв, про заборону на ловлю риби з води знає, однак робити цього і не збирався, а знаряддя лову лежить на борту просто так. Зрештою, підписує складений громадським інспектором протокол. При цьому все ж докоряє патрульним – мовляв, треба ловити «крупних» браконьєрів, а не звичайних людей, і навіть каже, що й сам був би не проти як активіст допомагати в патрулюванні.

DSC03209

До слова, співпраця з громадськими активістами у водного патруля досить налагоджена, хоча й не з усіма. Іноді, кажуть, допомагає черкаський “Автомайдан”. А в період нересту в «найспекотніших» місцях патрулювали з “азовцями”. Звісно, самі по собі активісти, як патруль, працювати не можуть, однак спільні рейди досить ефективні.

DSC03212

– Коли йде затримання, то перше питання, яке виникає – свідки і поняті. Ними й стають ці хлопці, так як вони знаходилися там поруч із нами, все бачили, знімали відео, – пояснює Юрій Німченко.

До речі, варіант під’їхати на човні з “мигалкою” і представитися поліцією далеко не завжди є дієвим при затриманні порушників. Іноді, кажуть патрульні, треба діяти обережно. Колись, пригадують, із допомогою небайдужих людей дісталися на острів і там кілька годин просиділи в засідці, перш ніж туди заявилися ласі до «легкої» риби браконьєри.

Однак далеко не всі громадські організації мають благородні наміри, – додає командир роти і наводить приклад: буквально нещодавно спіймали браконьєрів із електровудкою. Як з’ясувалося, у такий варварський спосіб рибалили…представники громадської організації, яка займається захистом природного середовища. Про те, що вони до неї входять, зловмисники заявили при затриманні в першу чергу.

Ще на одного чоловіка з вудками складаємо адмінпротокол. Той запевняв, що виїхав на воду, бо готується до змагань.

DSC03217

Конфлікт виник із одним з порушників, який вперто не хотів демонструвати ні документи на човен, ні будь-які інші документи, що підтверджували б його особу. Знаходження на воді із забороненими знаряддями лову він чимось неправомірним не вважав, а на журналіста з фотоапаратом реагував із погрозами. В такий момент мимоволі починаєш порівнювати роботу поліції зі своєю – кожен може образити, а ти маєш триматися гідно.

Права водної поліції справді обмежені. По суті, «чисто їхньою» статтею на воді є 130-та – керування транспортним засобом у нетверезому стані.

Документи на човен та право його керування вони перевіряють, однак у разі виявлення якихось недоліків, виписувати нічого не можуть Так само як і в разі відсутності будь-яких документів вилучати транспортні засоби на штрафмайданчики. Та й у Черкасах таких майданчиків для човнів навіть немає.

DSC03191

Поряд із цим, є ще один момент: наприклад, рибінспекція, яка має більше повноважень, і може вирішувати певні питання, не може весь час бути на воді. Особливо це стає проблемою тоді, коли їхні спеціалісти потрібні у віддалених місцях.

–  Ми ж, навпаки, більш-менш реформована служба. Нас забезпечують усім необхідним. Ось нещодавно від обласної адміністрації отримали човен. Крім того, нас забезпечують паливом, тому ми практично весь час на воді, – розповідає Юрій Німченко.

Крім того, що перевіряють човни, патрульні ще й оглядають встановлені для промислового рибальства ятері. В них ловиться верховодка, яка в період нересту завдає непоправної шкоди, з’їдаючи ікру цінних риб. Ставлять їх лише на мілководді, і вони  мають бути тільки із спеціальними бірками.

DSC03197

Бірка означає, що у певної особи є дозвіл на вилов верховодки. По правилах, розповідають патрульні, якщо в ятері потрапляє якась велика риба, промисловець має випустити її. Ятері ж без бірок вважаються браконьєрськими.

DSC03200

DSC03202

Далі рухаємося акваторією Дніпра в напрямку Кединої Гори. Часто браконьєри ставлять сітки чи ятері у воді прямо з берега. Тому детально оглядаємо прибережну зону, що заросла очеретом. У патрульних на воді всі рівні, тож у «розвідку» йде командир роти: детально оглядає територію, шукає, чи не встановлені ніде сітки.

DSC03225

33

По дорозі до берега зустрічаємо ще кількох людей – дайвера з дружиною, відпочивальників, туристів. Плавзасоби останніх видно здалеку, тож їх без потреби не перевіряють.

DSC03189

e

DSC03221

Не можу не поцікавитися, чим займається водний патруль взимку.

– Взимку браконьєри не йдуть на заслужений відпочинок, ми ловили багатьох, навіть і з крупними партіями, – говорить Юрій Німченко. – Одне з найпроблемніших місць у цьому плані – Липівський заказник. Там є ями, куди риба сходить на зимівлю. Там часто були великі затримання, вилучали по 500-600 кілограмів риби.

У холодну пору року водний патруль більшість часу проводить на березі, однак у невідкладних випадках виходить на кригу.

– Одного разу побачили у тепловізор браконьєрів на «мотособаках». Хлопці тоді переслідували їх по кризі, – розповідає командир.

Щодо тепловізорів – каже, їх іноді дають АТОвці.

DSC03203

Крім того, коли немає роботи на воді, «водні» патрульні допомагають «звичайним» їздити на виклики. Це потрібно для того, щоб хлопці знали, як виписати постанову по правилах дорожнього руху, як діяти у сфері громадської безпеки, – пояснює командир. Словом, щоб не втрачали «хватки».

З приводу того, чи погрожують їм, відповідають, що більше цього припадає на адресу рибінспекції, екологічної служби та громадських організацій, а їм напряму поки не погрожує ніхто. Проте минулого року був випадок, коли невідомі, зайшовши з води, пошкодили човен. Щодо цього випадку порушено кримінальну справу. Однак поліцейські до цього підходять по-філософськи: “якщо ми дуже комусь заважаємо, значить, усе робимо правильно”.

P.S.: Катери, дрони, гелікоптери і новий офіс на березі Дніпра – все це нещодавно отримала оновлена річкова поліція Києва. Як скоро ці ноу-хау дійдуть до нашого регіону – покаже час. А поки що реформу на місцях впроваджують своєю роботою люди, які дійсно хочуть щось змінити.

Реклама