Півтора року тому в Черкасах почали впроваджувати електронні щоденники.
Основна мета – поліпшити комунікацію між освітнім закладом та батьками.
Черкаси стали одним з перших міст, у якому подібна освітня діджиталізація відбулася так масово і в усіх школах міста.
Поліпшення комунікації:
батьки – школа – вчителі

БАТЬКИ
Упровадження е-щоденників відбулося на основі освітньої онлайн-програми «Oshkola»
у двох пілотних ЗОШ – 12 і 32. Саме їх досвід показав, що ця система є корисною і її потрібно поширювати на загальноміський рівень. Провайдером були безоплатно для міста закуплені близько тисячі планшетів у кожен клас і забезпечено школи безкоштовним Інтернетом.
Сергій Воронов, директор департаменту освіти та гуманітарної політики ЧМР

– Я тільки прийшов на посаду і відразу був у пошуках якихось інноваційних рішень, які допомогли б усім суб'єктам освітнього процесу налагодити надання тих чи інших послуг. Ми довго підходили до вибору провайдера. На українському ринку їх уже близько 10. Зважували всі «за» і «проти» та, зрештою зупинилися на тому, хто дав нам найбільше, а цінова політика була найменшою.
Головний освітянин міста наголошує, що у посадових обов'язках вчителів є функція інформування батьків про успішність дітей і саме електронний щоденник став тим найкращим засобом донести всю необхідну інформацію.
На початку запуску роботи проєкту, кожною школою до бази були внесені дані про всіх учнів та їх батьків, що було узгоджено з останніми.
"У минулому році нас перевіряла протягом пів року Служба безпеки України з приводу захищеності даних, які зберігаються в системі. Станом на тепер до нас жодних офіційних претензій немає, жодних листів, що вони рекомендують нам припинити користування цим додатком - також немає. Так само немає жодної скарги чи звернення і від батьків", - наголошує Сергій Воронов.
Нині цей застосунок будуть впроваджувати у Львівській і Кіровоградській областях, а от в Сумах він наразі припинив свою роботу, оскільки виникли проблеми із захистом персональних даних. За словами Сергія Воронова, він знає про цю ситуацію, і, на скільки йому відомо, освітня платформа отримуватиме додаткові сертифікати, які гарантуватимуть безпеку даних.

У свою чергу Гліб Денісов, розробник додатку, керівник ТОВ "Ошкола" у коментарі сумському виданню відзначає:
"Ті положення, які є в КСЗІ (Комплексна система захисту інформації - ред.) вони, мабуть, на 10 або 15 років вже застарілі, тобто у всі сервіси, мобільні сервіси фізично неможливо імплементувати ті правила, які є у КСЗІ до будь-яких онлайн-сервісів. Треба нормально відповісти – немає персональних даних, ви можете дослідити, ми можемо вам розкрити всю архітектуру нашої системи та ви побачите, що там немає ніяких персональних даних."

Першими, хто оцінив новий онлайн-додаток, стали батьки, адже він знімав багато проблемних питань, які виникали до цього… Як змусити другокласника записати усе домашнє завдання? Як проконтролювати, що син/донька дійшли до школи? Чи можна налагодити продуктивну комунікацію з вчителем не відвідуючи кожного разу школу?
Катерина Холупняк, мама 5-класниці уже досить тривалий час користується мобільним додатком. Знає всі його плюси і мінуси.
– Мені, як мамі учениці 5 класу, електронний щоденник дуже зручний. Користуюсь додатком «Ошкола» постійно. Переваг багато: одразу приходять оцінки, які отримала дитина, таким чином можна контролювати успіхи в навчанні і вчасно реагувати на негативні оцінки (і вже не буде такого, що не дав або забув щоденник); відображаються оцінки тільки моєї дитини; учителі прописують домашнє завдання, оскільки діти не завжди записують або записують незрозуміло; є чат із вчителем, якщо виникли якісь питання – можна отримати роз'яснення; є можливість замовити електронний учнівський квиток; контроль присутності/відсутності на уроці; на цей час додаток є безкоштовним.
Але є і недоліки: не всі батьки мають доступ до Інтернету; не всі вчителі заповнюють щоденник, оскільки це не обов'язковий, а рекомендований додаток.
Марина Кузнєцова, мама учнів 4-го і 9-го класів, теж активна користувачка додатку «Ошкола». Відзначає, що він дає можливість проконтролювати і відвідуваність старшого, і домашні завдання молодшого, адже в початковій школі діти ще не надто ретельно записують все, що їм диктує вчитель.
Марина Кузнєцова, мама учнів 4-го і 9-го класів
– Він у мене активний щодня, завдяки ньому я можу проконтролювати своїх хлопців. Тепер менше доводиться смикати у вайбері батьків із запитанням: «А що там задали?» Чи захворів, чи з якихось інших причин не прийшов у школу, відкриваєш і бачиш усе домашнє завдання. Дитина може сісти і самостійно все опрацювати. Єдине, діти собі таж установили ці додатки і тепер не хочуть заповнювати паперові щоденники. Кажуть, що не бачать у цьому сенсу.
Зареєструватися в «Ошколі» теж досить просто. Завантажив застосунок, увів логін, пароль і у тебе на екрані смартфона з'являється розклад уроків, рейтинг дитини серед учнів класу та середній бал із того чи іншого предмета.

У перспективі ця послуга для батьків може стати платною. В освіті розглядають наразі суму в 100 гривень на рік. Нині ж усі витрати, а саме 84 гривні на учня, покриває Черкаська міська рада. Більшість батьків відзначають, що готові сплачувати кошти, у розумних межах, за такий зручний інструмент, який вдало поєднує всі сторони освітнього процесу.
Однак у Черкасах уже був прецедент, коли перспектива того, що ця послуга стане платною викликала обурення у частини батьківських комітетів, оскільки попередньо вони не були у достатній мірі поінформовані про впровадження цієї електронної системи. Зокрема, мова йшла про плату у 90 гривень з дитини на місяць. Після цього департаментом освіти була проведена роз'яснювальна робота: якщо послуга себе зарекомендує, то і протягом 2020 року вона залишатиметься безкоштовною для батьків. Якщо ж ні - від неї просто відмовляться.

– На початку цього року, поки формувався новий розклад уроків, електронний щоденник не працював. І мене засипали буквально десятками якщо не сотнями звернень, коли ж він запрацює. Це вкотре довело нам його необхідність, - відзначає Сергій Воронов.
ШКОЛА
Освітні заклади теж давно вже замислилися над тим, щоб зменшити паперообіг як всередині закладу, так і між іншими структурами. У 32-ій школі міста Черкаси, яка стала однією із пілотних у впровадженні е-щоденників, обмін документами уже давно відбувається в електронному вигляді, за допомогою google-сервісів є змога одночасно редагувати один і той же документ, а щотижневу планірку там замінюють внесенням усіх необхідних заходів у календар. А коли зміни відбудуться на законодавчому рівні, у вчителя з'явиться вільний час на власне освітній процес, замість непотрібної писанини.
Ірина Овчаренко, директора ЗОШ № 32
- Хотілося б, щоб і документообіг із керівництвом також відбувався в електронному вигляді. Буває так, що ми швидко скидаємо електронкою, а потім все одно доводиться везти документ із підписом уже навздогін.

У впровадженні нового онлайн-додатку проблем у загальноосвітньому навчальному закладі не виникло, оскільки він був серед пілотних. Коли цю систему почали впроваджувати на рівні всього міста, вчителі вже цілком опанували користування нею.
– Складність лише в тому, що вчителям потрібно двічі вносити інформацію – у паперовий та електронний журнал. Однак, відзначу, на сьогоднішній день у нашій школі немає жодного вчителя, який би не вмів працювати в електронному щоденнику. Там все дуже просто. І навіть люди, які раніше ніколи не працювали з такими ґаджетами, легко все опановують. Робота в ньому також забирає значно менше часу, - розповідає Ірина Овчаренко.
А під час карантину, який у Черкасах тривав у лютому три тижні, ця платформа стала гарним комунікатором між вчителями і дітьми. Діти дистанційно отримували домашні завдання, щоб не відстати від програми. Завдяки зворотньому зв'язку можна було уточнювати, радитися і ділитися напрацюваннями з вчителем.
На думку директорки школи паперові журнали мають відійти у небуття. Адже більшість з них все одно не зберігається, певний час мають полежати тільки журнали випускних класів. Із часом, переконана освітянка, також зникнуть з обігу й паперові щоденники.

– Із паперовими щоденниками ми працюємо вже дуже мало. Значно легше працювати в онлайн-школі. Ми там можемо виставити оцінки, надіслати батькам повідомлення, які відразу приходять їм на смартфони. Звичайно, бачать вони оцінки тільки своєї дитини. Окрім того, батьки бачать і за який вид роботи дитина отримала оцінку – за контрольну, самостійну, домашню і так далі. Великий плюс ще й в тому, що на початку уроку вчителі відмічають присутність учнів. Батькам відразу приходить повідомлення, якщо їхньої дитини немає на уроці. У нас був випадок, коли вчитель помилився і не тій дитині поставив відсутність. Так мама вже через 15 хвилин була в школі, бо побачила, що її дитина не дійшла до навчального закладу, - Ірина Овчаренко.

Про проблему дублювання знають на рівні міського керівництва освітою. Не раз звертали увагу на це і Міністерства освіти.
Сергій Воронов, директор департаменту освіти та гуманітарної політики ЧМР
– Ми вже близько року чекаємо, що будуть внесені правки до закону. Я неодноразово звертався до ексміністерки освіти з цього приводу, наразі ведеться жвава робота в Міністерстві освіти і, я сподіваюся, до кінця цього навчального року паперові носії будуть цілком скасовані, щоб не відбувалося дублювання роботи.

ВЧИТЕЛІ
Вчителі - це єдина сторона освітнього процесу, які разом із впровадженням електронних щоденників отримали додаткове навантаження. Оцінки, присутність/відсутність дитини на уроці та домашні завдання - усі ці дані потрібно вносити як в паперовий носій, так і в електронний. На початку це викликало певні незручності і нарікання. Вихід - відміна паперового носія. Однак така ініціатива може бути впроваджена тільки на загальнодержавному рівні.
Попри це, визнають вчителі, е-щоденник – це більш швидке інформування батьків про успішність їхньої дитини та зручний зворотній зв'язок.
Лідія Сіваченко, учитель української мови і літератури у ЗОШ № 26
Наприклад, якщо ми задаємо у вівторок на четвер вивчити вірш, то батьки можуть проконтролювати, нагадати дитині, щоб вона не робила це останньої миті. Окрім того, багато дітей також підключені до цього мобільного застосунку. І не скажу, що всіх, але багатьох це в певній мірі стимулює покращувати свої успіхи у навчанні.
Важливо, щоб усі учасники освітнього процесу були, як то кажуть, по одну сторону барикад. Учителі мали змогу швидко донести інформацію до батьків, а батьки – оперативно на неї відреагувати. Від цього часто залежить і успішність дитини, і той морально-психологічний стан, із яким вона перебуватиме у шкільному колективі. Попри те, що внесення інформації займає певний час, більшість вчителів вже пристосувалися робити це у вільні між уроками хвилини.

– Я призвичаїлася, що на перерві швидко вношу домашні завдання. А відразу на початку уроку виставляю в журналі і «Ошколі» присутність на уроці, - додає Лідія Миколаївна.
МАЙБУТНІ НОВАЦІЇ
Уже незабаром у Черкасах з'явиться і електронний учнівський квиток, оскілки школярі обласного центру мають право на безкоштовний проїзд у міському електротранспорті. Ухвалене й відповідне рішення виконкому.

– Електронний квиток міститиметься в смартфоні у дитини. «Oshkola» має спеціальний мобільний додаток як для Android, так і для Apple. У ньому буде відповідний розділ – учнівський квиток. Також ми розглядаємо варіант, щоб надати дітям доступ до програми із безкоштовними онлайн-підручниками, яка функціонуватиме і в офлайні. Ті, у кого ще немає смартфонів, зможуть користуватися пластиковими учнівськими квитками. До кінця лютого вони вже мають бути у всіх, хто замовляв. А уже з березня, думаю, можна буде скачати цей додаток, - Сергій Воронов.

У департаменті освіти планують додати в «Ошколу» розділ відеоспостереження, за допомогою якого батьки можуть зі свого смартфону зайти і подивитися, що відбувається на перерві в школі. Наприкінці минулого року системи відеонагляду були встановлені ще у трьох черкаських школах – Берегині, 8-ій і 21-ій школі. У планах – до кінця 2020 року оснастити всі загальноосвітні навчальні заклади міста камерами


Сергій Воронов, директор департаменту освіти та гуманітарної політики ЧМР
– Ми сподіваємося, що для батьків це буде цікаво. Оскільки ми плануємо з метою безпеки обмежити доступ до навчальних закладів для сторонніх осіб. Батьки ж матимуть змогу за спеціальною процедурою, як суб'єкт освітнього процесу, зустрічатися і з вчителями, і, звичайно, дітей своїх забирати. Але доступу в коридори і так далі, я думаю, не буде ні в кого, окрім вчителів і дітей.
Працюють в освіті і над збільшенням інтересу школярів до книги, зокрема, хочуть покращити показник відвідуваність дітей до бібліотек. Із цією метою розробляють електронний читацький квиток. І тут Черкаси взялися за це одні з перших в Україні. У перспективі, це буде мобільний застосунок чи сайт, на який можна зайти і подивитися, які є книги в наявності, рекомендуватиме книги до прочитання. Читацький квиток, так само як і учнівський, буде або в смартфоні, або у вигляді пластикової картки. Таким чином і в роботі бібліотекара прибереться паперова «волокита» із заповненням формулярів. Щоб втілити ініціативу в життя, були закуплені для всіх бібліотек міста комп'ютери, оскільки до цього часу не всі мали доступ до сучасних технологій, а також відеокамери, які зчитуватимуть QR-код на читацькому квитку. Таким чином система буде цілком автоматизована. У майбутньому, відзначають освітяни, бібліотеки будуть перетворені на хаби – кожен із своєю концепцією і родзинкою.
Автор матеріалу
Анна Романенко
*У матеріалі використано зображення і світлини ІА "ВиЧЕрпно" та з відкритих джерел
Made on
Tilda