Уряд виділив понад 28 млрд грн на масштабні ремонти доріг місцевого значення

Уряд виділив понад 28 млрд грн на масштабні ремонти доріг місцевого значення
в Економіка, Новини

90% українських доріг не відповідають нормам. Ця офіційна заява Укравтодора констатує невтішний факт, що протягом останніх 10 років будівництво, капітальний ремонт та реконструкція доріг в країні майже не проводилися. В Черкаській області це видно неозброєним оком. Недарма ми лише за останні декілька місяців стали свідками декількох акцій протесту, коли мешканці абсолютно різних районів – Сміли, Мошен, Драбова, Геронимівки, Лисянки – перекривали дороги місцевого та державного значення, намагаючись привернути увагу до проблем черкаських доріг.

Усвідомлення цих фактів і щоденні поїздки створюють ілюзію, що в країні нічого не змінюється – дороги як були, так і залишаються поганими.

Але чи це правда?

В 2018 році було дано старт двом фундаментальним реформам в Україні – створено Дорожній фонд та розпочато децентралізацію доріг. Що це означає на практиці? Більше 170 000 кілометрів українських шляхів було розділено за сферою відповідальності: 123 105 км. доріг місцевого значення передано до відповідальності місцевої влади, Укравтодор залишився відповідальним за 46 985 км. доріг міжнародного та національного значення. Для того, щоб забезпечити гарантоване фінансування ремонтно-будівельних робіт було створено Дорожній Фонд.

Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман повідомив, що в 2018 році на дороги виділено безпрецедентні 47 млрд. грн, з 11 млрд. грн. направили на місцеві дороги.

– Щодо планів на 2019 рік. Закладаємо на дороги наступного року рекордні 55 млрд. грн, з них 17 – на місцеві шляхи, що єднають райцентри. Впевнений, українці відчули, що хороших доріг стає більше, – зазначив він на своїй сторінці в Фейсбук.

Всі кошти спрямовуються на ремонтні роботи виключно через тендерні процедури, які проходять винятково в системі ProZorro. Ця система з одного боку гарантує відкритість і підзвітність витрачання публічних коштів, а з іншої забезпечує рівні умови участі в закупівлях для всіх учасників. Завдяки ProZorro Державне агентство автомобільних доріг за два роки існування системи отримало економію бюджетних коштів на понад 45 мільярдів гривень.

На жаль, проблему ремонту дорожнього покриття неможливо вирішити негайно. Питання не лише в грошах, але й в обсягах робіт, а також в необхідності контролювати їх якість.

Адже саме контроль якості є пріоритетом Уряду. В 2018 році відбувався моніторинг технічного стану збудованих і відремонтованих об’єктів як  у 2017, так і в поточному році. Було перевірено 222 об’єкти. Рівень виявлених і не усунутих недоліків не перевищував 8%, що засвідчило досить високу якість робіт. В поточному році проведено 584 перевірки якості виконання робіт на об’єктах капітального та поточного середнього ремонтів та 481 перевірку експлуатаційного стану автомобільних доріг на всій території України. 2953 лабораторних випробувань дорожньо-будівельних матеріалів гарантували відповідальне ставлення підрядників до виконуваних робіт: всі виявлені у межах гарантій дефекти усуваються виконавцями за власний рахунок –  платити за це українці не будуть.

В цілому по Україні в 2016 році було відновлено 900 км. доріг, в 2017 – понад 2100 км, в 2018 році очікується відновлення до 4000 км. доріг. В Черкаській області за визнанням Укравтодору ремонтні роботи просуваються не так швидко, як хотілося б. Проте певні успіхи є. В 2017 році  було завершено поточний середній ремонт на черкаських ділянках траси Н-16 (Золотоноша-Умань) та Н-01 (Київ – Знам’янка). Було виконано робіт на 512 млн. грн. і відремонтовано 36,5 км. доріг. В 2018 році виділено 707,4 млн. грн. на ремонт ділянок трас державного значення М-12 (Уманський р-н), Р-10 (Черкаський р-н), Н-01 (Кам’янський р-н), де заплановано відремонтувати 39,7 км. доріг.

В наступному році Укравтодор продовжуватиме ремонтні роботи на дорогах державного та національного значення, дотримуючись маршрутного принципу. Таким чином, планується досягти стратегічної цілі: з’єднати за 5 років якісними дорогами всі регіональні центри України. На це Державною цільовою економічною програмою розвитку автомобільних доріг загального користування на 2018-2022 рр. передбачено 322 млрд. грн., що дозволить поліпшити 9 100 км та забезпечити будівництво та реконструкцію 1 000 км доріг.

А що буде з дорогами місцевого значення?

Дорожня децентралізація полягає в тому, що місцева влада отримала не лише обов’язок відремонтувати місцеві шляхи, але й фінансування для реалізації цього завдання. В 2018 році на це було виділено 11,5 млрд грн., наступного заплановано ще більше – 17 млрд. грн. При цьому державною програмою закріплено стратегічний курс на поступову відмову від «ямкового ремонту», який по суті не є відновленням дорожнього фонду, а лише аварійною ліквідацією ямковості для забезпечення проїзду по дорогах. Ще й досі такий «ремонт» має велику питому вагу в обсязі всіх робіт на українських шляхах. Приміром, в 2017 році завдяки «ямковому ремонту» було забезпечено проїзд  по 40 000 км. доріг. Але загальнодержавною програмою визначено пріоритет капітальному і середньому поточному ремонту як на державних дорогах, так і на місцевих. Проте відтепер зникає необхідність випрошувати кошти на ремонт місцевої дороги у держави: кожен регіон отримує ресурси і сам визначає, які місцеві дороги потребують ремонту. Звісно, це покладає велику відповідальність на місцеву владу, яка більше не може апелювати до абстрактної «держави», і мусить сама працювати та звітувати перед своїми місцевими жителями за виконані та невиконані роботи.

Реклама