Вчитель – друг і консультант. Що чекає на черкаських учнів цьогоріч

Вчитель – друг і консультант. Що чекає на черкаських учнів цьогоріч
в Новини, Освіта і наука

Писання олівцем, виправлення будь-якою іншою, але, головне, – не червоною пастою помилок та життя без домашніх завдань — таким першокласники минулого року побачили своє шкільне навчання. Тогоріч Міністерство освіти та науки України запровадило новий закон про навчання у початковій школі. Реагували на нього неоднозначно, але врешті-решт вчителі намагалися слідувати йому.  Щоб розібратися, як черкаські школи за рік адаптувалися до змін у системі освіти та що нового чекає першокласників у цьому навчальному році, спілкуюся із головою Асоціації директорів шкіл Черкас Тетяною Скорик.

Тетяна Андріївна зазначає, що сьогодні школа живе у певному перехідному періоді, коли старий закон про освіту ще має свої права, тобто він не скасований, і вчителі несуть відповідальність згідно старого закону, але незабаром буде утверджений новий закон, і відповідно нього розпочнуться напрацювання.

13263782_963537173765695_773756135441758452_n

Відповідно до нового закону “Про освіту”, у нас початкова школа має зовсім оновитися, і Міністерство освіти і науки України уже відібрало 100 нових шкіл, у яких вчителі будуть працювати над створенням нових програм, календарних планів, розроблятимуть нові методики, – зазначила Тетяна Скорик, додавши. – Така нова система докорінно змінить підхід до дитини. Вчитель має бути другом та консультантом. А також варто зауважити, що дітям у рамках такого оновлення освіти надається велика свобода”.

Учні першого класу не зобов’язані сидіти 35 хвилин за партою. Вони можуть займатися і на килимку, і на дивані, для них створені умови діяльності у динамічній групі.

– Тепер не обов’язково вчитися рахувати, дивлячись на дошку, можна навчитися рахувати, складаючи кубики або лєго. Передбачається і діяльнісний підхід до знань, аби дитина практично могла на якихось вправах вивчати це все комплексно. Натомість вчителі повинні підбирати такі вправи, щоб не тільки вчити дітей читати, рахувати, писати, а й відразу навчати застосовувати це в житті, – говорить пані Тетяна.

Одним із досить вдалим нововведенням, яке відразу “прижилося” у місті, було писання олівцем. Хоча, звісно, уже ближче до закінчення навчального року першачки деяких шкіл писали ручкою.

Зміни відбулися і у системі оцінювання.

Знання дітей оціннюються обов’язково, але словесно, тобто вербально. І сьогодні на педрадах нашого міста будуть говорити про те, чи потрібно вводити систему оцінювання із 2 класу у ІІ семестрі, чи залишити до кінця 2 класу її вербальною. Це може вирішити кожна школа окремо, індивідуально”, – зазначила Тетяна Андріївна.

Похвалити чи навпаки вчитель може не лише словом, як показує практика. Спілкуючись із мамами першокласників 2016-2017 навчального року, розумію, що простежити  активність своєї дитини батьки можуть у щоденниках. Тут навпроти предметів дітям вчителі наклеюють різноманітні наклейки: сердечка, квіточки, смайлики. Такі наклейки можуть розміщувати і у зошитах за окремо виконане завдання.

– Мені подобається, що таке вчителі роблять. Я розумію, що тут моя дитина активна була, а тут — ні, тут вона молодець, а тут — могла і постаратися. Розумію, що це не оцінка, але все одно до чогось стимулює дитину, – говорить Аліна, мама другокласниці Дарини.

За словами Тетяни Андріївни, у всій початковій школі уже не оцінюються образотворче мистецтво, музичне мистецтво, тому це прибирає стресову атмосфесу серед учнів, але кількість годин на ці предмети залишилася сталою. Єдине, що може бути, – це об’єднаний, тобто інтегрований, курс музики і малювання.

Одним із нововеддень у новій системі навчання у початковій школі було виділення місця для батьківської парти у класі. Така практика також активно впроваджувалася і в Черкасах. Як говорить Тетяна Андріївна, чимало батьків приходили на уроки до своїх дітей, спостерігали за їхньою активністю, а деякі навіть могли сидіти за партою із своєю дитиною.

До нових вимог початкової освіти довелося звикати і вчителям, зокрема, тим, які вже мають великий стаж роботи і звикли викладати по-старому. Одні із них відійшли від старої системи, а інші – не зовсім.

Адаптація вчителів старшого покоління до нових умов викладання відбувається зараз не тільки у педагогів початкових класів, а і в середньої, і старшої школи, оскільки діти зараз інші. Тому треба 20 відсотків часу виділяти на вивчення теоретичного матеріалу, а 80 – для того, щоб діти вчилися самостійно на практиці їх застосовувати. Потрібно, щоб вчитель насамперед був не лектором, а консультантом, і урок має носити такий характер, щоб діти самі щось активно робили”, – говорить Тетяна Скорик.

Найбільше відхилень від нової системи навчання спостерігалося у такому виді роботи, як домашнє завдання. Мама Олександра, що першого вересня вже піде у другий клас, говорить, що син регулярно приходив із школи із списком домашніх завдань:

“Мене не обурює те, що дітям задають домашнє завдання, а те, що досить часто домашнє завдання є занадто об’ємним для дитини. Ось мій син ходить на танці. Після танців ми приходимо додому о 9 вечора, а потрібно ще і домашнє зробити, я вже не говорю про вечерю і купання. Все має бути вміру”.

Тетяна Андріївна говорить про те, що завдання додому у першому класі не повинні задаватися.

Зрозуміло усім, що домашні завдання не повинні задаватися першокласникам. Якщо вчитель це робить, то він порушує закон. Але давайте поговоримо і про те, що діти у школи приходять із різним рівнем знань і підготовкою. Вчитель може порекомендувати батькам додатково позайматися із дитиною читанням, математикою, письмом, але задавати завдання і вимагати його 100% виконання він не повинен, – говорить пані Тетяна.

Також Голова асоціації шкіл міста повідомила про те, що скасована техніка читання, проте темп читання і розуміння дитиною прочитаного є важливим. Скасовано і каліграфію, але це не означає, що варто забути про охайність ведення зошитів, проте за поганий почерк знижуватися оцінка не повинна.

Говорю із пані Тетяною і про інші зміни. Виявляється, у цьому році новий закон “Про освіту” скасує конкурсний набір у школи, всі діти матимуть рівний доступ.

Але тут постає наступна проблема. До мене, наприклад, приходить 200 дітей, а я можу посадити за парти лише 120. Залишається питання, як зробити, щоб це було прозоро, чесно і справедливо?” –  запитує Тетяна Скорик.

Заходить мова і про можливе створення нової концепції школи, тобто створення інтегрованих курсів. Наприклад, українська і світова література, як один предмет, так само і природничі науки. Тетяна Андріївна, висловлюючи свою думку, зазначає, що на якість освіти це не вплине негативно, але за умови, якщо буде створено хорошу, якісну, правильну профільну школу. Також пані Тетяна зауважила, що у свой школі вони будуть потроху впроваджувати інтегровані уроки, аби бути і самим готовим до змін, і учнів готувати.

Мимоволі розмова заходить і про те, чи хочуть молоді спеціалісти приходити на роботу в школу, оскільки стимул є, адже нещодавно вчителям підвищили зарплату. Тетяна Андріївна зауважує, що молоді спеціалісти у школи приходять, і попит на молодих вчителів зростає із роширенням шкіл, але зараз найголовнішим завданням є знайти хорошого вчителя, який не просто володіє знаннями, а може навчити дітей вчитися.

І, дійсно, підходи, методичні рекомендації стосовно навчання можуть змінюватися, але єдиною сталою річчю має бути бажання вчителя навчати своїх учнів, працювати із ними, адже вчитель працює на результат, який очікують насамперед батьки, які відправили свою дитину у школу здобувати знання.

Реклама