БЛОГ: Відходи та приходи, – Андрій Димчук

БЛОГ: Відходи та приходи, – Андрій Димчук
в Блоги, Новини, Політика

Як мер Черкас Анатолій Бондаренко веде своє місто у «сміттєву пастку» заради піару, не забуваючи при цьому про інтереси власних «любих друзів». Маючи всі передумови, щоб стати одним із найбільш комфортних для проживання екологічно чистих обласних центрів України, Черкаси вже не перший рік знаходяться під загрозою сміттєвого колапсу.

Поки що виручає городян полігон твердих побутових відходів (ТПВ), розміщений на землях Руськополянської сільради Черкаського району, який щорічно приймає близько 90 тис. тонн відходів. Однак він уже давно перевантажений (площа полігона – усього 20 га), а працює з 1999 року, потребує постійної рекультивації та давно вже повинен бути закритий. Адже полігон несе небезпеку не тільки здоров’ю місцевих мешканців (на ньому накопичено майже 2 млн тонн сміття), але і є джерелом соціальної напруженості в регіоні.

Проблема Руськополянського полігону була актуальною ще за минулого мера Сергія Одарича, а за часів його наступника Анатолія Бондаренка зажадала невідкладного вирішення. Одним із його варіантів могла стати реконструкція полігону з будівництвом другої черги, а також сміттєпереробного заводу на додачу. Однак усі ці плани поки що залишаються на папері.

Схоже, Бондаренко занадто понадіявся на вирішення проблеми чужими руками – Міністерством регіонального розвитку та будівництва. У 2018 році в Державному фонді регіонального розвитку (ДФРР) при міністерстві був зареєстрований проект реконструкції Руськополянського полігону з розширенням до 643 тис. м куб. на рік. Із загального кошторису в 69,147 млн грн, на будівництво полігону з ГФРР виділялося 90% бюджету. Основні роботи мали бути здійснені у цьому році, а введення в експлуатацію планувалося на грудень 2020-го. Однак спочатку проєкту завадив коронавірус, ну а в травні мер, відчувши, що настав час зайнятися передвиборчим популізмом, почав «хрестовий похід» проти центральної влади. Через що місто ризикує надовго потрапити у сміттєву пастку за прикладом мера Львова Андрія Садового, що пару років тому конфліктував з екс-президентом Петром Порошенко, і на кілька місяців перетворив своє місто у звалище відходів.

Проблему ТПВ та будівництва сміттєспалювального заводу можна було б вирішити за допомогою приватного бізнесу. Однак і тут влада розполохала всіх інвесторів. У результаті проекти за участю хорватського капіталу (ТОВ «Еко-Че» на території ПрАТ «Азот») і бахрейнської OAK Utility Solutions and Development (ТОВ «Еко-Байк») на території колишнього заводу «Хімволокно» також не були реалізовані.

Фактично «забивши» на рішення стратегічної проблеми розширення полігону, влада Черкас дуже своєрідно вирішили питання вивезення сміття з міста на переповнений об’єкт. У Черкасах була створена нова послуга, аналогів якій немає у жодному місті України – вивезення великогабаритного та будівельного сміття розміром більше 50 х 50 х 50 см, оплата за яку була перекладена на городян.

В інших містах оплата за вивіз аналогічних відходів входить у загальний тариф на вивезення ТПВ. Наприклад, діючий у 2020 році тариф на вивезення ТПВ у Сумах складає 24,85 грн на місяць на людину, з якого 2,73 грн платиться за великогабаритне сміття. У Черкасах у лютому 2019 року мерія оголосила окремий конкурс на вивезення великогабаритного сміття, виходячи з вартості послуги – 13,2 грн у місяць на людину, що явно перевищує його частку в загальному обсязі утворених побутових відходів.

У конкурсі, що обіцяв гарантоване збагачення фактично на порожньому місці, взяли участь ТОВ «Сантехбудконструкція» наближеного до мера бізнесмена Андрія Бортника та ФОП Сук Сергій Володимирович. Коли настав час підбиття підсумків, виявилося, що Сук надав не всі документи.

Таким чином, фірма Бортника, що раніше стала переможцем конкурсу на управителя багатоповерхівок, отримала право і на вивезення великогабаритних відходів. Мерія Черкас і «Сантехбудконструкція» уклали договір на 20 років. І якщо раніше великогабаритні відходи вивозило комунальне підприємство «Служба чистоти», то тепер мер відсунув КП від «жирного» сегмента послуг з вивезення ТПВ та віддав його у приватні руки.

Голова громадської спілки «Черкаська асоціація ОСББ» і ЖБК «На варті» Володимир Друмашко закликає городян не платити за вивезення великогабаритних відходів. Парадоксальність ситуації полягає в тому, що договір з виконавцем послуг укладала мерія Черкас, а платять за вивіз сміття городяни. Фірма наближеного до мера бізнесмена вивозить відходи, не укладаючи прямих договорів з ними.

Щоб повернути ситуацію у законне русло, мерія повинна розробити міську концепцію поводження з відходами, пояснивши мешканцям міста економічну обґрунтованість застосовуваного тарифу, розірвати договір з виконавцем і провести новий конкурс на весь обсяг ТПВ. І це питання не тільки санітарної чистоти, але і соціальної справедливості.

Адже городяни роблять ремонти і оновлюють інтер’єри з різною регулярністю, і кількість будівельних відходів, утворених при цьому, залежить від виду ремонту і житлової площі. Але платять за придуману мером послугу всі поголовно, виходячи з кількості проживаючих у квартирі. Фактично виходить, що Бондаренко обклав черкащан «сміттєвою» даниною, яка, минаючи міську казну, потрапляє у кишеню близького до нього бізнесмена.

Андрій Димчук, журналіст

* Редакція сайту не несе відповідальності за зміст блогів. Думка редакції може не збігатися з авторською.