
До Великодня в Черкасах прикрасять парки й сквери писанками

Опалювальний сезон у Черкасах продовжили

Суд зобов’язав облаштувати належним чином заказник «Мацькова гора» на Черкащині

У Дитячому парку Черкас відремонтують сцену

Небесне воїнство: на Донеччині загинув черкащанин

З питань забезпечення електропостачанням черкащани можуть звернутися в кол-центр Обленерго

Вимагали понад 40 тис. доларів: на Уманщині затримали двох злочинців

Черкащанки перемогли на Міжнародному конкурсі мистецтв

Черкаським правоохоронцям вручили відомчі відзнаки

Черкаські рятувальники провели протипожежні навчання в лісі

Мистецький проєкт Олександри Теліженко відкрився в Черкасах (ФОТО)

У черкащанки правоохоронці виявили пʼять пакетиків із наркотиками

Черкаські старшокласники напрацьовували стратегію повоєнної відбудови України й світу

В одному із сіл Канівщини відкрили аптечний пункт
- Новини
- До Великодня в Черкасах прикрасять парки й сквери писанками
Чи вплинула війна на гендерну чутливість черкаських медіа?

В Україні розпочався черговий етап гендерного моніторингу матеріалів обласних друкованих та інтернет-видань, а також тих, які працюють на рівні обласних центрів. Із 13 по 19 лютого 2023 року проведено першу хвилю аналізу контенту.
Мета моніторингу – з’ясувати, наскільки медіа обласного рівня дотримуються гендерного балансу в журналістських матеріалах, а відтак яким чином представлені чоловіки і жінки як експерти/експертки (ті, кого цитують, хто коментує) і як герої/героїні (про кого пишуть, згадують, але вони не коментували, не висловлювалися із жодних тем), чи використовують гендерні стереотипи щодо жінок і чоловіків та сексистський контент, а також чи вживають фемінітиви на позначення посад, професій, виду діяльності жінок.
Для аналізу було обрано дві газети («Черкаський край» і «Вечірні Черкаси») та 8 інтернет-видань («Вичерпно», «Нова Доба», «Новини Черкас», «Про Все», «Провінція», «ПроЧерк», ЧеСНо», «18000»).
Загалом було проаналізовано 48 матеріалів у друкованих ЗМІ і 606 в інтернет-виданнях.
Згідно з результатами моніторингу у черкаських ЗМІ частіше фігурували чоловіки як у ролі експертів, так і героїв. Причому в інтернет-виданнях така тенденція більш виражена (у онлайн-медіа – 62% експертів і 79% героїв, у друкованих ЗМІ – 59% експертів та 62% героїв).
Ймовірно, на таку тенденцію вплинуло активе висвітлення у ЗМІ воєнної тематики. Фактично значна частина матеріалів в цей період стосувалася теми війни та дотичної до неї проблематики (волонтерство, соціальний захист та проблеми переселенців у громадах, реабілітація військових тощо). Так, в інтернет-виданнях тема «війна» висвітлювалася у 300 матеріалах із 606 проаналізованих, у друкованих ЗМІ – у 15 із 48 відповідно. Всього за цей період тема війни охопила 41% публікацій. Серед них – велика кількість повідомлень про прощання із загиблими Героями, вшанування пам’яті українських воїнів.
Жінки у воєнній тематиці, як показав моніторинг, висвітлюються менше. Найчастіше вони виступаю як експертки (31%) і менше героїнями (11%).
Присутність жінок у матеріалах про війну/армію найбільше спостерігається у матеріалах інтернет-видання «Провінція» (26% експерток/20% героїнь) та «ЧЕСНО» (30% експерток/10% героїнь). У друкованих ЗМІ ця болюча тема розкривається здебільшого через коментарі жінок: «Черкаський край» – 25% експерток, «Вечірні Черкаси» – 31%.
Найчастіше у черкаських медіа жінки виступають у ролі експерток у матеріалах, що стосуються волонтерства, соціального захисту, освіти та медицини, а такожу кримінальній хроніці (переважно через коментарі речниць відповідних установ). Варто зазначити, що у друкованих ЗМІ жінки значно частіше виступають експертками у матеріалах на економічну (57%) та політичну (50%) тематику, аніж в онлайн-виданнях.
Як героїні жінки найбільше фігурують у матеріалах про волонтерську діяльність (у друкованих ЗМІ) та про освіту, культуру, соціальний захист, дозвілля (в інтернет-виданнях).
Найвищий показник присутності жінок – у матеріалах друкованого видання «Черкаський край» (42% експерток і 38% героїнь), що дуже близько до гендерного балансу. Однак тут фіксуємо чимало маскулінітивів на позначення посад, професій, зайнятості жінок. Водночас високий показник експерток у «Вечірніх Черкас» (41%) і 100% фемінітивів.
Повною мірою послуговуються фемінітивами онлайн-видання «Вичерпно» і «Провінція», кілька назв у чоловічому роді закралося в контент сайту «18000.com.ua» (3%), «ЧЕСНО» і «ПроЧерк» – по 9%. Найменше фемінітивів – у «Новинах Черкас», хоча видання і надає «голосу» жінкам (38% експерток).
Публікацій, де вживалися б гендерні стереотипи чи мали ознаки сексизму, у регіональних ЗМІ Черкащни, які підпадали під моніторинг, виявлено не було. Не було помічено і публікацій на гендерну тематику.
З огляду на показники гендерного балансу (присутність жінок і чоловіків у публікаціях) і відсоток фемінітивів, найбільш гендерночутливим виданням Черкащини у лютому 2023 року стало інтернет-видання «Вичерпно» (53%). На другій позиції – «Вечірні Черкаси» (51%), однак звертаємо увагу колег на недостатню присутність жінок у публікаціях (розуміємо, що це може бути зумовлено головною темою, в якій живе все суспільство – війною). У трійку входять – «Черкаський край» (через нестачу фемінітивів) і «18000.com.ua» (по 49%).
Загальний Індекс гендерної чутливості обласних медіа Черкащини у лютому 2023 року склав 49%. Це – третя позиція по Україні. Ознайомитися із результатами моніторингу медіа 24 областей можна на сайті Волинського прес-клубу.
_______________________
Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань проведений у межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України і медійних організацій та за підтримки «Медійної програми в Україні», Internews.
