28-річний черкащанин збував психотропи, а в його домі правоохоронці знайшли вибухову речовину
“Інноватика в освіті – 2024”: у Черкасах провели форум для освітян (ФОТО)
Виявили на березі одяг: у Черкасах на Дніпрі шукають людину (ВІДЕО)
Протягом минулої доби на Черкащині сталися майже десять надзвичайних ситуацій
Черкаських піротехніків підсилили індивідуальними наборами (ФОТО)
Смілянам, які втратили будинки через ракетний удар рф, виплатять по два млн грн
На Христинівщині розшукують чоловіка
Черкащан попереджають про посилення вітру
Черкаський тролейбус рекламуватиме ломбард
Соборний парк передали на баланс комунального підприємства
Маленький волонтер з великим серцем: 11-річний уманчанин допомагає переганяти автівки для військових
Оприлюднили подробиці різанини в Уманському університеті
Сквер Героїв Азову та провулок Ягідний: у Черкасах перейменували низку топонімів
- Видання Вичерпно
- Новини
- “Календарна реформа”: чи готові черкащани святкувати Різдво 25 грудня
“Календарна реформа”: чи готові черкащани святкувати Різдво 25 грудня
За наближенням очікуваних для кожної української родини Різдвяних свят у суспільстві поновлюється дискусія – коли ж відзначати день народження Ісуса Христа – 25 грудня, як значна частина світу, чи традиційно для України 7 січня?
І тут варто нагадати… У світському житті Україна ще 16 лютого 1918 року перейшла на григоріанський календар. Відтоді цей день став 1 березня 1918 року. Однак частина церков, зокрема українська православна церква, продовжують жити за юліанським стилем. Таким чином в Україні співіснують два календарі – новий і більш точний григоріанський і старий, від якого ми давно відмовилися, юліанський.
До певного часу українці жили за двома календарями і не відчували незручностей. Однак 2 грудня 2017 року набрав чинності закон, згідно якого 25 грудня – в побуті католицьке Різдво, став вихідним днем. Залишається неробочим і 7 січня, коли відзначають Різдво Христове за юліанським календарем (святкують Українська, Російська, Грузинська, Сербська, Польська православні церкви, православний Єрусалимський патріархат в Ізраїлі і Йорданії, а також нечисленні громади в інших країнах; крім того, юліанського календаря дотримується й більшість східно-католицьких церков, серед них і Українська греко-католицька церква; також в Україні цим календарем користуються УПЦ-КП і УАПЦ).
Та насправді, відзначає настоятель парафії УКГЦ у Черкасах отець Юліан Шеремета, Різдво ми святкуємо 25 грудня по всіх календарях.
«І в юліанському календарі Різдво так само 25 грудня. Просто коли в юліанському календарі випадає 25 грудня, то в григоріанському календарі, по якому ми живемо, вже 7 січня. Тобто 7 січня не є датою святкування Різдва, уся суть в різниці календарів. Ось зараз на дворі 16 грудня (дата, коли відбулося спілкування з настоятелем Юліаном – ред.) за григоріанським календарем, а якщо б ми жили в часи юліанського календаря, то сьогодні було б 3 грудня. І Різдво було б все одно 25 грудня. І ось виникає така двоякість: ми живемо за новим календарем, а Різдво чомусь святкуємо за старим, який втратив чинність, оскільки григоріанський календар більш точно передає тривалість року».
Уже незабаром, вважає отець Юліан, українці призвичаються відзначати Різдво Христове 25 грудня.
«Тим паче 6 січня у нас Йорданське водосвяття, теж велике свято. Тому, думаю, українцям буде легко перейти на святкування Різдва 25 грудня. Зрештою, весь цивілізований світ перейшов і майже всі православні церкви, крім російської, сербської й деяких інших. Нам давно вже треба було наш релігійний календар підлаштувати під григоріанський, той, за яким ми живемо».
Для зміни церковного календаря потрібна єдність релігійних громад і українського суспільства, щоб це питання не викликало додаткових протиріч в державі. Нині ж потрібно проводити активну просвітницьку роботу, вважає священнослужитель.
Дехто з черкащан уже в цьому році готові зустріти Різдво Христове 25 грудня.
– Ми плануємо 25-го грудня святкувати, – розповідає Юлія Фомічова, фахівець із PR. – Але ще, якщо чесно, не знаємо, як до цього поставляться батьки наших похресників, хрещені наших дітей, бабуся і дідусь, адже Різдво – це, насамперед, для нас про вечері хрещеним батькам, про турботу про похресників. Тому, якщо у них буде інше бачення, то залюбки приєднаємося до святкувань і 6-7 січня. Куті забагато не буває, та й Різдвяні свята в принципі в Україні – не один день.
– Ми за європейський шлях України, Європа святкує 25 грудня, – додає дівчина. – Крім того, ще моя покійна бабуся казала, що нелогічно святкувати спочатку Новий рік, а потім розговлятися після посту на Різдво. В один день багаторічну традицію, звичайно, не зміниш, тому почати, думаю, можна зі святкувань на два Різдва, поки одне з них не витіснить інше. Якщо нас запросять приєднатися близькі, то не відмовимося, швидше за все.
А от черкаська майстриня народної творчості Лідія Солодар це Різдво разом із родиною збирається традиційно зустріти 7 січня, проте в майбутньому – готова до змін.
– Тоді й вихідних доволі, аби відчути радість приготування. Та й канікули різдвяно-новорічні мали б тоді починатися раніше, – аргументує черкащанка. – Проте, якби українська православна церква перейшла б на святкування Різдва 25 грудня, то ми б так само.
Змінити за рік-два укорінену традицію не вийде, переконана прессекретарка Черкаського обласного управління лісового та мисливського господарства Наталія Сегеда:
«У нашій родині традиційно святкуємо Різдво 7 січня – разом кілька поколінь. Збираємося у найстарших наших рідних, несемо “вечерю” хрещеним. Так було завжди і для нас це дуже важлива родинна традиція. Змінити її за рік-два-три – це нереально. Хоча як буде в майбутньому – поживемо-побачимо».
В інтерв’ю ВВС очільник ПЦУ Епіфаній відзначив, що Православна церква України не проти зміни церковного календаря і дати святкування Різдва, однак вважають, що зараз це не на часі.
Також очільник ПЦУ зауважив, що йдеться не лише про зміну дати святкування Різдва – реформа календаря стосується змін всіх головних свят. «Тоді будемо святкувати Покрову – не 14, а 1 жовтня, так само святкування Миколая», – уточнив Епіфаній.
«Тільки коли побачимо, що народ готовий, ми приймемо це рішення. Бо більшість православних церков вже давно на новому календарі. Але в цих церквах є певні «старостильницькі рухи» – в Елладській церкві, і в Болгарії, і в Румунії. Тому треба поступово і відповідально підходити до цього питання», – наголосив церковник. Та й це має бути соборне рішення ПЦУ.
Та й головне, переконані релігійні діячі, це дух і зміст цього свята, а не дата.