ШВИДКИМИ ТЕМПАМИ, А НЕ МАЛЕНЬКИМИ КРОКАМИ: ЩО ЗМІНИЛОСЯ В СІЛЬСЬКИХ ШКОЛАХ ЧЕРКАЩИНИ ЗА ЧАС ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ

Сфера освіти однією із перших відчула на собі вплив реформи децентралізації. Створення опорних шкіл та покращення їх матеріально-технічної бази, цифровізація освітнього процесу та поява такого поняття як STEM-освіта навіть у сільських ЗОШ - це все досягнення головної реформи України.


До створення громад управлінням освітою в селах і селищах займались відділи освіти районних державних адміністрацій. Відповідно, функції виконавчих органів сільських та селищних рад у сфері освіти були мінімальними. Після реформи органи місцевого самоврядування територіальних громад стали автономними та отримали всі повноваження, зокрема, й у сфері освіти.


Станом на вересень 2021 року в Черкаській області зареєстровано 66 територіальних громад. Журналісти видання «ВиЧЕрпно» побували в трьох із них і дізналися, чи справляються в місцевих школах із поставленими завданнями та яких успіхів уже вдалося досягти.


Драбівський навчально-виховний комплекс "Заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів імені С.В. Васильченка-гімназія"
ДРАБІВСЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА
Процес децентралізації для місцевих жителів виявився досить складним. Хоча реформа стартувала в 2014 році, Драбівська громада утворилася лише в жовтні 2020 року. До неї увійшли аж 18 населених пунктів, де працює 21 заклад освіти.
Драбівський НВК розташований у центрі селища міського типу та є єдиним навчальним закладом у населеному пункті. Проєктна потужність будівлі – 810 учнів, сьогодні тут навчається 622 особи.

Центр управління Драбівською школою перейшов від колишньої районної ради до самого освітнього закладу. Раніше робити якісь дії тут могли лише по наказу району, сьогодні ж заклад освіти отримав автономію і повноваження: головним управлінцем є директор школи.

«Ми цим дуже задоволені, тому що директор школи постійно на місці, він бачить проблеми свого закладу, він підбирає кадри, формує освітню політику, бере участь у тих освітніх проєктах, які він вважає за потрібне, а не в тих, які йому нав’язують. Директор сьогодні – повноцінний управлінець і менеджер», - зазначила начальниця відділу освіти Драбівської селищної ради Людмила Рудик.

Фото "Вичерпно"

Джерело: аналітичний центр CEDOS

Фінансування, кажуть у відділі освіти, як тоді, так і зараз – це ресурс обмежений. Ті громади, що об’єдналися раніше, сьогодні - у виграші. Інші ж мають менше сумарне фінансування. Проте, якщо минулого року на Драбівський НВК виділили близько 15 мільйонів гривень, то цьогоріч сума сягнула майже 19. Із батьків гроші в цій школі не збирають уже давно.

Аби залучити додаткові кошти в школу, активні громади беруть участь у різноманітних проєктах, ґрантах та користуються програмами державної підтримки.

Один із проєктів держпідтримки Драбівської школи - #Великебудівництво спортивного та актового залу, обладнання їх відповідним інвентарем та проведення робіт із благоустрою території та закупівля інвентарю для літніх спортивних майданчиків.
Left
Right
Фото "Вичерпно"
Фото "Вичерпно"
Фото "Вичерпно"
Фото із телеграм-каналу Олександра Скічка
Фото із телеграм-каналу Олександра Скічка
Фото із телеграм-каналу Олександра Скічка

«Зміни після децентралізації однозначно відбулися. Наша школа стала інноваційною. Ми справді відчуваємо на собі турботу держави та селищної ради, адже наш заклад отримав масштабні капіталовкладення, які збільшують можливості для якісного освітнього процесу та сприяють комфорту дітей. Сподіваємося, так буде і надалі, бо в нас є що розвивати!» - каже директорка школи-гімназії Людмила Бугай.

Фото "Вичерпно"
Участь закладу в проєктi «Покращення матеріально-технічної бази інноваційних шкіл Черкащини» сприяла закупівлі сучасних засобів навчання за кошти Державного фонду регіонального розвитку. На умовах співфінансування обласного та районного бюджетів придбано обладнання в кабінети фізики, хiмiї та біології на 600 тисяч гривень.

Завдяки інноваційному обладнанню учні можуть користуватися сучасними цифровими лабораторіями «EINSTEIN» та лінгафонним кабінетом. Окрім цього, в Драбівському НВК розвивають STEM-освіту, діти під час навчання та в позаурочний час вчаться робототехніці.

25 учнів цієї школи-гімназії отримують стипендії Драбівської селищної ради, де на це виділяють 85 тисяч гривень щороку. Факультативи, курси за вибором, гурткова робота, групи подовженого дня – все це фінансується громадою.

У планах – міжнародне співробітництво задля обміну досвідом, покращення освітньої діяльності та робота із закладами вищої освіти України.
Білозірський ліцей -
опорний заклад загальної середньої освіти
Білозірська територіальна громада

Білозірська територіальна громада утворилася однією з перших в Україні - у серпні 2015 року.

«Децентралізація у нас почалася з опору, адже людина завжди боїться якихось змін. Але з часом все стало на місця. Я стала директоркою школи, як тільки утворилася громада. Але я пам’ятаю, яка була школа раніше, бо працювала заступником директора. Тоді все було інакше, - згадує керівниця Білозірського ліцею Світлана Петренко. - Коли ми перебували на балансі відділу освіти районної державної адміністрації, фінансування було дуже малим. На той час виділяли декілька тисяч на придбання фарби, все інше ми робили самотужки. Нам було дуже тяжко. Та коли ми перейшли на баланс сільської ради, нам почали виділяти достатньо коштів. До того ж, ми беремо участь у проєктах, завдяки яким отримуємо додаткові кошти. Ми змінюємо заклади освіти вже досить швидкими темпами, а не тими маленькими кроками, які були раніше».

Фото "Вичерпно"

Донедавна кошти на функціонування шкіл частково надходили з місцевих податків, а частково з центрального бюджету, розробленого Міністерством фінансів в столиці. Суми, виділеної урядом, не вистачало на видатки розвитку (ремонт шкіл тощо). А управління освіти, яке розпоряджалось усім освітнім бюджетом, мало право використовувати бюджетну дотацію не лише на цю галузь.

Джерело: аналітичний центр CEDOS

У 2016 році Білозірський ліцей виграв обласний проєкт зі створення опорного закладу і отримав близько 2,6 мільйонів гривень. За ці кошти повністю замінили всі меблі, придбали десяток інтерактивних дошок, проєкторів, ноутбуків. Також забезпечили необхідним обладнанням кабінети фізики, біології, математики, хімії.

Клас у початковій школі. ДО

Клас у початковій школі. ПІСЛЯ

Одним із об'єктів, яким дуже пишаються й учні, й адміністрація школи - нова шкільна їдальня. Її обладнали в 2019 році за кошти Білозірської сільської ради та назвали «Арт-кафе». До цього діти харчувалися в старому маленькому приміщенні.

Стара їдальня

Нова їдальня

Зараз обідня зала одночасно може прийняти 120 дітей. Приміщення також може використовуватися як простір для проведення різноманітних свят. Для їдальні придбали багато нової техніки: пароконвектомати, м’ясорубки, блендери, слайсери, морозильні камери, марміт тощо.

Окрім харчоблоку, в їдальні є ще й санітарне приміщення для працівників, кімната для обробки овочів.
Left
Right
Ще одне напрацювання часів децентралізації - кімната школяра. Там відбуваються засідання учнівського самоврядування, зустрічі учнівського парламенту із адміністрацією школи та керівництвом громади. Минулого року в цій кімнаті встановили радіоточку – місце, звідки транслюються різні оголошення та повідомлення. Замість звичного дзвінка в Білозірському ліцеї тепер звучать пісні, які обирають самі ж учні. За дві хвилини до початку уроку лунає оголошення, аби діти починали готуватися до заняття.
Улітку цього року розпочали проєкт із енергоефективної термосанації закладу, адже дослідження показали, що приміщення мало зберігає тепло.
У межах проєкту планується:
Ремонт даху, утеплення перекриттів, заміна покриття і влаштування зливової системи
Утеплення фасаду будівлі
Влаштування вимощення будівлі
Монтаж системи блисковозахисту

Вже до початку листопада роботи обіцяють завершити.

Фасад школи до реконструкції

Фасад школи після реконструкції


"На досягнутому зупинятися ми не збираємося. Найближчим часом ще хочемо реконструювати коридори, східці, фоє. Також ми плануємо закупити індивідуальні шафки для дітей старшої школи, бо в молодшій вже є. Після цього ми повністю змінимо дизайн шкільного подвір’я та озеленимо його", - зазначила директорка закладу Світлана Петренко.

Фото "Вичерпно"

Хацьківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів 
Степанківська територіальна громада
Степанківська громада утворилася в 2017 році. Нині до неї входить сім населених пунктів. На території громади функціонує сім навчальних закладів. Один із них - Хацьківська ЗОШ І-ІІІ ступенів. Школа має три корпуси, де навчається 253 здобувачі освіти. Проєктна потужність закладу становить 450 осіб.



Володимир Рожелюк – директор школи, згадує, що раніше, за часів «правління» райдержадміністрацій, на потреби закладу освіти виділяли мізерні суми. Іноді допомагали спонсори. Як і в інших громадах, після реформи ситуація кардинально змінилася, адже лише на капітальний ремонт одного корпусу спрямували близько 2 мільйонів гривень.
За інформацією керівниці відділу освіти Степанківської ТГ Яни Кулик, раніше на школу виділяли приблизно 4 тисячі гривень на рік. Аби купити мийні засоби, працівники школи іноді здавали накопичену макулатуру. Нині на школу виділяють мільйони.

«Усього за період реформи в школі відремонтували три корпуси, утеплили ці приміщення. В одному із корпусів встановили індивідуальне опалення, облаштували спальню в групі подовженого дня. Таке приміщення варто ще пошукати! Для всієї школи закупили нове обладнання, облаштували профільні кабінети, у багатьох із яких є проєктори, інтерактивні дошки, ноутбуки. Нещодавно в школі з'явився і лінгафонний кабінет - спеціально обладнаний простір, який містить комплекти звукової апаратури та ноутбуки», - розповів Володимир Рожелюк.

Фото "Вичерпно"


Фото "Вичерпно"


Значну увагу в цій школі приділяють дітям із особливими освітніми потребами. Два роки тому для цього створили інклюзивно-ресурсну кімнату. Хоч вона зовсім невеликої площі, проте оснащена новими меблями, засобами навчання, фліп-чартом, корковою дошкою, відповідним методичним забезпеченням тощо.

Марина Підстрела працює в Хацьківській ЗОШ практичним психологом. Додатково жінка здобуває другу вищу освіту за спеціальністю "Логопедія", бо цього потребує корекція розвитку дітей, які перебувають на інклюзивному навчанні.

"Оскільки в нашій громаді логопеда немає, то зараз саме я працюю з цими школярами, бо маю певний досвід. Але, щоб робити це більш фахово, я вирішила вступити до університету", - розповіла Марина Підстрела.


Фото "Вичерпно"

Сьогодні в школі навчається троє дітей із особливими освітніми потребами: двоє п’ятикласників і один семикласник. Ці школярі вчаться разом із усіма в інклюзивному класі, де працює ще й асистент вчителя. Для одного хлопчика, який не має можливості відвідувати заняття, організували індивідуальне навчання. Батьки відзначають, що завдяки роботі педагогів за спеціальною програмою, динаміка розвитку їх дітей значно покращилася.

Пані Марина мріє, що колись інклюзивний простір стане більшим та функціональнішим. Це стане можливим лише за умови добудови нового приміщення школи.

...
Система управління освітою, яка існувала в Україні донедавна, не завжди сприяла її якості та доступності, особливо в селах та невеликих містах. Тепер, із передачею повноважень на місця та зміною розподілу фінансування, громади мають можливість вирішувати свої потреби. У школах констатують, що в період нацреформи якість надання освітніх послуг істотно зросла. У сучасних освітніх закладах задоволення потреб і запитів дітей, надання їм якісної освіти є орієнтиром у діяльності та ухваленні певних рішень.
«Неважливо - місто це чи село, освіта в усіх школах має бути однаково якісною. Діти мають почувати себе комфортно та в безпеці, отримувати повний спектр знань. Гарний заклад освіти створюється в результаті спільних зусиль засновника, директора, вчителів, мотивованих учнів та їх батьків. І, власне, цю думку підтвердили інституційні аудити, що відбувалися в школах області", - зазначила начальниця управління Державної служби якості освіти у Черкаській області Оксана Компанієць.


Авторка матеріалу
Анна Савицька

29.09.2021

This site was made on Tilda — a website builder that helps to create a website without any code
Create a website